zweten door angst, stress en paniek

Zweten door stress, angst en hyperventilatie

Zweten door stress, angst en hyperventilatie. Hoe kan het dat het zweet je opeens uitbreekt? Tijdens een paniekaanval, als je nerveus bent of zomaar uit het niets?

Opeens breekt het zweet je uit. Je oksel, bovenlip, voeten overal kan je kletsnat van het zweet worden. Vooral tijdens paniek merk je vaak dat je flink gaat transpireren. En soms kan zweten ook een trigger voor je paniek zijn. Naast het ongemak van het natte zweet kan angst zweet ook vervelend ruiken. Alles over zweet bij angst, stress en hyperventilatie lees je hier.

Zweet

De zweetklieren zijn verantwoordelijk voor het afscheiden van zweet. Zweet zorgt ervoor dat de huid wordt bevochtigd en dat je afkoelt. Gemiddeld hebben wij twee tot vijf miljoen zweetklieren in de huid, verspreid over het hele lichaam. Je zweetklieren worden aangestuurd door het sympathische zenuwstelsel, die de aanmaak van zweet en de hoeveelheid reguleert.

Eccriene zweetklieren

Wij hebben twee soorten zweetklieren, de eccriene en de apocriene klieren. Eccriene klieren hebben we er meer van en zitten op de hoofdhuid, je handpalmen, voetzolen en in je oksels. Deze klieren maken zweet aan bij warm weer, inspanning maar ook bij stressvolle situaties.

Apocriene zweetklieren

De apocriene zweetklieren worden actief tijdens de puberteit. Deze klieren scheiden zweet af onder invloed van hormonale factoren in het lichaam. Deze klieren liggen in je huid. Bij stress maak je stresshormonen aan waardoor deze klieren actief worden en je gaat zweten.

Inspanningszweet en angstzweet

Zweet is volgens deskundige slechts een combinatie van water en zouten. En dit zou dus in principe niet moeten ruiken. Maar toch ruikt inspanningszweet anders dan angstzweet of stresszweet. Dit komt doordat we die 2 verschillende soorten zweetklieren hebben.

Inspanningszweet wordt namelijk geproduceerd door de uitscheiding van exocriene zweetklieren, terwijl angstzweet wordt geproduceerd door zowel de exocriene als de apocriene zweetklieren. Als dit zweet zich mengt met de bacteriën op de huid, ontstaat er zweet dat je wel ruikt.

Adrenaline en stress zweet

Precies weten ze niet waarom we zweten en overmatig transpireren bij angst en stress. Onderzoekers denken dat het wordt veroorzaakt door het stresshormoon adrenaline en de hoeveelheid adrenaline die je aanmaakt. Men denkt dat het vieze geurtje wat vrij komt bij angstzweet een waarschuwingssignaal zou kunnen zijn. Maar precies weten ze het niet.

Wat is adrenaline?

Adrenaline is net als cortisol en noradrenaline een stresshormoon wat aangemaakt wordt in je bijnieren. Bij stress, angst of hyperventilatie maakt je lichaam stresshormonen aan. Om de stress situatie goed aan te kunnen, om te kunnen vechten of vluchten voor het (ingebeelde) gevaar. Je ademhaling versnelt, je hartslag gaat omhoog en er gebeurt nog heel veel meer in ons lichaam door deze stresshormonen. En we gaan dus ook meer zweten.  

Doordat dit proces aangestuurd wordt door ons sympathische zenuwstelsel hebben we hier geen invloed op. Je schamen of ongemakkelijk voelen door het zweten zal juist weer een extra stress prikkel zijn waardoor je meer stresshormoon en dus meer zweet aan gaat maken.

Als wij langere tijd hyperventileren, stress ervaren of een burnout hebben dan raakt je zenuwstelsel overbelast waardoor je veel heftiger reageert op een relatief kleine prikkel. Je hebt bijvoorbeeld eerder last van hartkloppingen, en hoe sneller je hart klopt hoe meer je gaat zweten. Maar ook doordat je lichaam zo hard aan het werk gaat zal je warmer worden en moet je lichaam afkoelen. Ook dit zal er voor zorgen dat je eerder gaat zweten.

Veel zweten bij acute hyperventilatie en/of een paniekaanval

Tijdens acute hyperventilatie of een paniekaanval ga je vaak erg zweten. Zweet op je bovenlip, hete zweetvoeten en klotsende oksel maar je kunt overal zweten. Omdat je tijdens acute hyperventilatie en bij een paniekaanval veel stresshormonen aanmaakt zal je dus gaan zweten.

Zweten als trigger voor paniek

Maar zweten kan daardoor ook een (onbewuste) trigger voor paniek worden. Als jij veel paniek hebt ervaren en daarbij veel zweet dan kan je als je “normaal” zweet zoals bij inspanning of bij warm weer in paniek raken. Je lichaam reageert dan door het zweten als stress te zien en de reactie daarop is onrust of zelfs paniek. Mede daardoor ervaren veel mensen paniek tijdens of na het het sporten.

Zweten tijdens een burnout

Tijdens een burnout kan je 4 tot 5 keer meer zweten dan gemiddeld! Veel zweten is namelijk een van de symptomen van een burnout. Hyperventilatie en burn-out gaan vaak samen zoals je misschien al weet. Lees hier wat het verband is tussen een burn-out en hyperventilatie

Veel zweten in je slaap

In onze slaap en in de nacht kan je ook veel zweten. Hyperventilatie in je slaap komt vaak voor. Dat merk je als je heel nerveus of gespannen wakker wordt. Je kan dan helemaal klam wakker worden met een nat pyjama of lakens. Vooral dames in de overgang hebben hier vaak last van. Maar iedereen kan dit hebben. Hyperventilatie in je slaap komt veel voor, lees hier wat hyperventilatie in je slaap is

Voorkom uitdroging bij teveel zweten

Zweten is een natuurlijke reactie van je lichaam om af te koelen en afvalstoffen uit te scheiden.

Het is dus heel erg belangrijk om voldoende te drinken! Veel hebben de neiging om als je veel last hebt van het overmatig zweten en transpireert om dan minder te drinken. Maar als je meer water drinkt  zal je niet meer gaan zweten. Eerder andersom omdat je kan uitdrogen door tekort drinken wat stress is voor je lichaam waardoor je meer kunt gaan zweten! Probeer daarom voldoende water te drinken, 1 ½ tot 2 liter per dag. En als je veel zweet of beweegt is het beter om meer te drinken. Lees hier waarom het belangrijk is om voldoende te drinken als je last hebt van angst, veel stress en hyperventilatie

Wat kan je doen als je veel last hebt van angst en stresszweet?

  • Belangrijk is natuurlijk om te zorgen dat je minder stress hebt. Waardoor je stresshormonen minder zijn en je stresssysteem tot rust komt. Doe daarom regelmatig ademhalings- en ontspanningsoefeningen
  • Hou een tijdje een dagboek bij om te kijken wat invloed heeft op het zweten.
  • Vermijd oorzaken van zweet zoals pikant voedsel, nicotine en alcohol. Cafeïne verhoogt je adrenalineniveau en ook hierdoor ga je sneller zweten.
  • Draag kleding die je huid laat ademen, bij voorkeur natuurlijke stoffen zoals katoen.
  • Zorg dat je tissues bij je hebt om je huid of zweetplekken mee droog te deppen.
  • Ben je bang dat je door het zweten gaat stinken? Neem dan verfrissingsdoekjes mee of je even op te frissen.
  • Probeer ook uit welke deodorant voor jou het prettigste is. Kies het liefste een met natuurlijke ingrediënten.
  • Zorg dat je voldoende drinkt. Als je uitgedroogd bent, moet je lichaam meer zweten om af te koelen.

Twijfel jij of je klachten door de hyperventilatie komen? Vraag dan hier mijn gratis vragenlijst aan en bereken zelf direct je score

2 reacties op “Zweten door stress, angst en hyperventilatie”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen