traplopen waarom is dat zo zwaar

Traplopen

Waarom is traplopen zo zwaar? En raak ik buiten adem bij het trap op lopen

Traplopen, hijgend en buiten adem kom je boven. Je benen beginnen te branden en je hartslag vliegt omhoog. Met een beetje pech wordt je hierdoor duizelig en voel je je zwak. Er mankeert je toch niks…. Waarom is trap op lopen eigenlijk zo zwaar?

Buiten adem door traplopen

Eigenlijk iedereen, ook al ben je fit, ervaart traplopen als zwaar en raakt hiervan buiten adem. Dit komt doordat tijdens het trap lopen je hartslag plots omhoog gaat en hierdoor heb je dus meer zuurstof nodig. Dit zorgt ervoor dat je sneller gaat ademen.

Daarnaast gebruik je tijdens het traplopen veel spiergroepen en is er dus opeens veel energie nodig in je spieren. Je beenspieren maar ook je buik, billen en rugspieren worden aan het werk gezet. Hou jij je ook nog eens vast aan de leuning dan doen meteen je arm en schouderspieren ook mee. Het is dus heel hard werken voor je spieren! Vooral omdat je ook vaak zonder een goede warming-up begint aan het traplopen, moet opeens je lichaam hard werken.

Traplopen is namelijk kracht en conditie training in één. Je moet tegen de zwaartekracht in bij elke stap je eigen gewicht optillen. Dit maakt het vooral zo zwaar omdat je tegen de zwaartekracht in werkt.

Hyperventilatie en sneller buiten adem zijn

Als jij last hebt van chronische hyperventilatie dan adem je (iets) te snel ga jij je dan inspannen dan ga je dus nog wat sneller ademen. Dit kan dus eerder voor een benauwd en buiten adem gevoel zorgen.

Daarnaast hebben veel mensen met hyperventilatie bewegingsangst gekregen. Doordat je vaak bij het bewegen klachten krijgt die je angstig maken. Duizelig, benauwd, hartkloppingen, zweten, zere spieren zijn onder andere klachten die je ook ervaart bij paniek. Onbewust kan je dus bewegen gaan associëren met paniek waardoor je gespannen gaat bewegen of het gaat vermijden.

Vaak doordat je je steeds niet goed voelt ga je steeds minder bewegen, hierdoor gaat je conditie snel achteruit. Beweeg je dan wel een keer, zoals bij het traplopen, dan zal je lichaam hier op reageren door een snellere hartslag, eerder zweten en snel buiten ademen te raken. Je conditie wordt steeds slechter dus raak je eerder vermoeid. Traplopen is dan een beweging die heel intensief is waardoor dat ook eerder opvalt.

Hoe gezond is traplopen?

Traplopen is een hele goede training, die je gratis kunt uitvoeren! Ideaal dus om je conditie te verbeteren.

  • Want met 1 minuut traplopen verbrand je al zo’n 10 calorieën
  • 15 minuten trap lopen staat hierdoor gelijk aan 30 minuten hardlopen
  • Je traint met de trap op en af lopen veel spieren, vooral je benen en kuiten
  • Traplopen zorgt ervoor dat je uithoudingsvermogen, spierkracht en conditie goed getraind worden

Wat kan je doen om het makkelijker te maken

Traplopen gaat zo vanzelf dat we er eigenlijk niet bewust over nadenken. Toch zijn er een aantal tips waarmee je rekening kan houden:

  • Ervaar jij traplopen als zwaar en vervelend? Grote kans dat je je ademhaling dan vast gaat zetten. Probeer hardop te tellen, te zingen of neuriën, zo blijf je beter ademen en zal het dus makkelijker gaan.
  • Maak zo weinig mogelijk gebruik van de leuningen. Hierdoor is de kans dat je één been meer gaat belasten door het leunen aan 1 kant namelijk aanzienlijk groter.
  • Let goed op je houding. Hou je rug recht en je schouders ontspannen. Probeer op de bal van je voet te landen en beide benen gelijk te belasten.
  • Pas je tempo aan, als jij het zwaar ervaart loop dan rustiger de trap op en ga niet te snel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen