slecht slapen door stress en hyperventilatie

Slecht slapen door hyperventilatie en stress

Slecht slapen we doen het allemaal wel eens een of een paar nachten. Maar als je langere tijd slecht slaapt kan dat een negatief effect hebben op hoe je je voelt. Je voelt je logisch vermoeid maar je kunt ook last krijgen van andere klachten. Zo heeft een slechte nachtrust ook invloed op je bloeddruk, alertheid, concentratie, geheugen, humeur, gewicht maar ook hoe je om kunt gaan met stress. En zo heeft het dus ook een negatief effect op je hyperventilatie, want je kan slechter tegen stress.

Slecht slapen door hyperventilatie en stress

Als wij stress ervaren dan gaan we onder andere sneller ademen, hyperventileren. Hierdoor ontstaat er een onbalans in ons lichaam die voor klachten kan zorgen. Slecht kunnen ontspannen, wazig hoofd, duizelig, spierpijn en bijvoorbeeld darmklachten zijn een van de vele symptomen van chronische hyperventilatie.

Stresshormonen en slaaphormonen

Door de stress maakt je lichaam stresshormonen aan. Deze zorgen ervoor dat je de stress situatie goed aan kunt. Heel handig bij acute stress, maar als jij chronische stress ervaart dan raakt je hierdoor uit balans. Stresshormonen zijn namelijk dominant op veel andere hormonen, zo ook op de slaap hormonen.

Normaal gesproken dan maakt je lichaam aan einde van de dag slaaphormonen aan waardoor je slaperig wordt en inslaapt. Maar als jij veel stress overdag hebt gehad dan kan het zijn dat je dus teveel stresshormonen in je lichaam hebt, waardoor de slaaphormonen niet voldoende zijn om slaperig te worden. Je blijft dan dus onrustig, ligt te piekeren in je bed en te woelen omdat je niet kunt inslapen. Of je wordt steeds wakker, hebt veel dromen en bent onrustig. Ook kan je hyperventileren in je slaap. Hoe je dat merkt lees je hier

Niet kunnen ontspannen

Ook kan het zijn dat je door het teveel aan stress je lichaam alert wilt blijven voor naderend en dreigend gevaar. Slapen zorgt er dan voor dat je niet alert bent, hierdoor zal je dus blijven waken, snel wakker zijn of de slaap niet kunnen vatten.

Vaak speelt ook mee dat je overdag te gespannen bent geweest, teveel prikkels hebt gekregen waardoor je lichaam zo overprikkeld en gespannen is dat het niet lukt om in de ontspannen toestand te komen die nodig is om in slaap te vallen.

Het is heel belangrijk dat je overdag meer rust en ontspanning neemt zodat je in de nacht beter kunt slapen. Het probleem bij slecht slapen ligt bijna altijd overdag. Teveel prikkels, te weinig rust en ontspanning, over je grenzen gaan waardoor je in de avond en nacht niet het kunt loslaten en rustig en ontspannen in slaapt.

Heb je moeite met slapen? Start dan met mijn online cursus “beter leren slapen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen