severine vd Voorde

Severine van de Voorde | Van stress naar veerkracht

Graag stel ik je voor aan een gewaardeerde collega Severine van de Voorde. Zij is auteur van het boek”van stress naar veerkracht” En in onderstaande blog deelt zij haar verhaal, ervaring en tips met je. Veel lees plezier!

Wie is Severine van de Voorde?

Ik ben Séverine Van De Voorde, geboren in 1980, partner van een lieve man en mama van een vurig sensitieve dochter. Ik hou van dansen, zingen en (kick)boksen. Professioneel ben ik als klinisch psycholoog en coach werkzaam in mijn eigen praktijk in België. Mijn expertise is hoogsensitiviteit, stress- en energiebeheer, veerkracht en persoonlijke groei.

Wat is jouw relatie met hyperventilatie?

Hyperventilatie ken ik van heel dichtbij. Niet alleen bij mijn cliënten. Ik heb zelf zowel de acute als chronische vorm aan den lijve ondervonden. De eerste keer in 2001 tijdens mijn studies psychologie. In 2016 toen ik als docent in het hoger onderwijs werkte opnieuw. Toen ging het licht echt uit. Burn-out. Het heeft lang geduurd voor ik dit kon uitspreken.

Dankbaar voor de nieuwe weg

Nu ben ik dankbaar. Dankbaar voor de kans op een update van mijn leven. Het pad van persoonlijke ontwikkeling dat ik toen mocht starten (en zal bewandelen tot het einde van mijn dagen) heeft me geleid langs waardevolle opleidingen, workshops, en planken vol literatuur rond stress, energiebeheer en veerkracht. Het leverde mij zoveel rijke inzichten op. Vaak heb ik gedacht: “had ik dit toen maar allemaal geweten”. En later: “iedereen zou dit moeten weten”. En toen: “onze kinderen zouden dit van kleins af aan al moeten leren”.

Van stress naar veerkracht

In 2021 schreef ik al mijn kennis neer in het boek Van stress naar veerkracht. Om het met de wereld te delen. Om het uit te schreeuwen: deze inzichten hebben mijn leven veranderd en ik gun iedereen dat! Om mensen hoop te geven dat het anders kan, dat we niet hoeven kopje onder te gaan in deze overprikkelende wereld. Dat wij terug de controle kunnen nemen over ons lichaam en ons brein en de burn-out epidemie kunnen stoppen. En de sleutel is het opnemen van zelfleiderschap door respectvolle zorg voor jezelf.

Zelfzorg als sleutel

Zelfzorg is niet iets dat je zomaar tussen de soep en de patatten even doet. Het is ook niet iets dat je enkel doet als je het lastig hebt. Het is een levensstijl waarbij je beslist om goed voor jezelf te zorgen, om jezelf minstens even belangrijk te maken als anderen in je leven, om mild en vriendelijk met jezelf om te gaan.

Het is dan ook iets dat je best doorheen je hele dag verweeft. Ook als het goed gaat. Net nog méér als het goed gaat zodat je preventief je potje energie en veerkracht kan vullen. Ik gebruik daarvoor de techniek van de pauzeknop.

De pauzeknop

Laat 1 keer per uur een alarm afgaan of hang een herinnering (bv een grote gekleurde smiley) op een plaats waar je een 10-tal keer per dag passeert (bv op de muur van het toilet, op de koelkast of op je computerscherm). Op dat moment doe je de volgende korte routine:

  • Voer je stresshormonen af door een paar keer langs de buik te ademen en even te bewegen (bv losschudden). Bewust ademen en beweging zijn de enige lichamelijke ingangspoorten om je stress-systeem te beïnvloeden.
  • Doe een snelle bodyscan om te checken of en waar er spanning in je lijf zit. Ga met je aandacht door je lichaam van je tenen tot je hoofd (alsof er een camera of een vlammetje omhoog gaat). Laat de spanning die je voelt los door je even los te schudden of je spieren op te spannen en dan weer te ontspannen.
  • Neem de tijd om te luisteren naar je lichaam. Richt je aandacht naar binnen en vraag je af: hoe gaat het met mij en wat heb ik nu nodig (bv eten, drinken, een pauze, zuurstof, een babbel)?

Door deze oefening verschillende keren per dag te doen, kan je niet alleen preventief ontladen maar hou je ook nauw contact met je lichaam (of krijg je er eindelijk terug contact mee) en geef je jezelf de kans om te onthaasten.

Meer lezen?

In mijn boek krijg je een hele schatkist aan dergelijke oefeningen maar ook een stevige dosis inzichten, tips en tricks om je leven in eigen handen te nemen en stress om te zetten in veerkracht. Klik hier voor om het boek te bestellen

Volg Severine voor meer tips op haar instagram pagina! En klik hier voor haar website

Meer lezen over de onderwerpen uit het blog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen