ochtend minder klachten als hyperventilatie, angst en paniek

In de ochtend minder klachten van hyperventilatie, angst en paniek

In de ochtend meer klachten ervaren zoals angst, paniek, piekeren of de lichamelijke klachten door de hyperventilatie. Hoe komt dit en wat kan je eraan doen?

Sommige mensen hebben in de ochtend direct bij het opstaan al veel klachten als onrust en paniek maar bij anderen komt het later in de dag. In de ochtend bij het wakker worden en opstaan voel je je best goed en rustig en later begint het. Dit zorgt er vaak voor dat je tegen de rest van de dag opziet, of het liefste in je bed blijft liggen.

Heb jij juist in de ochtend veel meer klachten? Lees dan hier mijn uitleg

Ochtend minder klachten

Als jij goed en rustig slaapt dan rust je lichaam en brein goed uit in de nacht. En begin je de dag met een schone lei als het ware en voel je je goed. Je lichaam heeft in de nacht kunnen herstellen en je brein heeft alle prikkels van de vorige dag goed verwerkt. Heb jij juist veel klachten bij het opstaan dan kan het zo zijn dat je in je slaap hyperventileert.

Invloed stresshormoon

In de vroege ochtend maakt je lichaam cortisol aan wat ervoor zorgt dat jij wakker wordt en energie hebt om de dag te starten. Hier kan jij dus de positieve effecten van merken dat je energie en best zin in de dag hebt. Cortisol kennen we als stresshormoon en de vaak negatieve effecten hiervan op je systeem. Dit zorgt er namelijk voor dat we willen vluchten of vechten als we gevaar ervaren. Heel handig maar niet als we teveel gevaren zien zoals in de rij van de supermarkt bijvoorbeeld en je paniek krijgt hierdoor. Maar cortisol is zeker geen slecht hormoon, het doet heel veel goed voor je. Alleen net als met alles als we er teveel van hebben dan heeft dit een negatief effect en zal je meer klachten als paniek bijvoorbeeld ervaren.

Klachten nemen toe in de loop van de dag

In de loop van de dag begint het dan vaak. Je gaat piekeren, je gedachten worden negatiever, je wordt vermoeid en je klachten nemen toe. Dit komt vaak doordat je dus spanningen opbouwt. Misschien heb je teveel spierspanning omdat je je irriteert aan je omgeving? Gaat over je grenzen heen doordat je voor iedereen zorgt en jezelf daarbij vergeet? Of ga je maar door en door omdat dat van je verwacht wordt en neem je geen rust. Of neem je geen rust omdat je dan niet hoeft te voelen….?

Je emmer loopt langzaam vol gedurende de dag en zo nemen je klachten ook toe.

Als jij dit ook merkt dan is het echt heel belangrijk om tussendoor vaker rust te nemen. Even een kopje thee drinken en voor je uit staren. Een kort middagdutje of een powernap. Of even in je pauze een wandeling te maken op je werk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen