niet kunnen genieten door stress en hyperventilatie. Cherofobie

Negatieve gedachten en niet kunnen genieten

Wat als je niet kunt genieten? Door de stress en hyperventilatie kan je veel verschillende klachten krijgen. Maar vaak denken we dan aan de lichamelijke klachten zoals de duizeligheid, pijn op je borstkas, hoofdpijn of maagklachten. Of de angst en paniek klachten. Maar je wordt ook veel vatbaarder voor negatieve gedachten en depressieve gevoelens. Daardoor kan je ook echt moeite krijgen om van dingen te genieten of om blije positieve gevoelens te ervaren. Maar naast dat je deze gevoelens niet kunt ervaren kan je ook bang geworden zijn om geluk te ervaren. Cherofobie noemen we dit, angst voor geluk en het niet kunnen genieten.

Hoe kan dit? En hoe buig je dit weer om?

Chronische hyperventilatie en negatieve gevoelens

Zoals ik vaak vertel ontstaat er een onbalans in je lichaam door de hyperventilatie. Deze onbalans geeft je al deze vervelende klachten zoals duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid, tintelingen maar ook negatieve en angstige gedachten. En als er dus meer negatieve gedachten zijn is het moeilijker om deze te vervangen voor de blije positieve gevoelens zoals echt kunnen lachen, verliefd zijn of genieten van het mooie uitzicht.

Stresshormonen

Door de stress die ontstaat van het hyperventileren heb je veel stress hormonen in je lichaam. Deze zijn dominant op de positieve blije hormonen. Je blij voelen is afhankelijk van positieve blije hormonen vandaar dat je deze emotie dus slecht kan voelen.

Je zit als het ware in een vicieuze cirkel.

De negatieve gedachten geven je stress -> die stress zorgt voor verstoring van je ademhaling -> hyperventilatie -> onbalans in je lichaam die negatieve gedachten veroorzaakt -> meer stress hormonen  dus minder ruimte voor positieve gevoelens

Stress als oorzaak niet kunnen genieten

Maar ook door de stress in je lichaam blijf je contant alert op gevaar. Genieten of blij zijn zorgt ervoor dat je minder alert bent voor je onderbewuste en dat is “gevaarlijk” daarom zal je onderbewuste deze emoties dus voor je afschermen. Je blijft dus steeds maar alert, scant je omgeving (of je lichaam) op gevaar.

Cherofobie | Wat is dat?

Wanneer je cherofobie hebt, ben je bang om na iets leuk/positiefs ook iets heel naars te ervaren. Hierdoor ga je een goed gevoel vermijden – denk aan afspreken met vrienden, vakanties, daten of je eigen verjaardag vieren, uit angst voor wat er daarna gebeurt.

Waarom kan ik hier niet van genieten, is er wat mis met mij? Alle anderen kunnen dat wel, waarom ik dan niet?

Vermijdingsgedrag

Bij angsten en fobieën ga je vaak dingen vermijden. Uit zelfbescherming of uit angst voor dat het tegenvalt bijvoorbeeld.

Het kan zijn dat je in het verleden ooit na iets heel leuks te hebben beleeft daarna iets naars hebt meegemaakt. Onbewust is er dan een koppeling in je hersenen gemaakt dat er na iets leuks dus iets naars gebeurt. Zo kan dus cherofobie ontstaan.

Druk van buiten af

Ook ervaren we vaak druk van buiten af. Het lijkt wel of iedereen om je heen wel succesvol en gelukkig is. Vooral door social media worden we steeds geconfronteerd met mensen die wel alles voor elkaar lijken te hebben. Dit geeft dan een druk gevoel want het het lijkt wel alsof we continu naar dat geluksgevoel moeten streven. En door deze druk die ontstaat, komt er tegelijkertijd ook een angst om dat geluk niet te ervaren. En als jij dan dat geluksgevoel niet ervaart voelt het dubbel zo zwaar aan.

Maar hoe buig je dat om?

  • Als eerste bewust zijn dat deze gevoelens dus voortkomen uit de hyperventilatie en de stress. Probeer dus meer je rust op te zoeken en te ontspannen.
  • Daarnaast is het heel belangrijk dat je gaat leren om je gedachten om te buigen.
  • Focus je steeds weer op de mooie positieve dingen en wees dankbaar.
  • Vermijd zoveel mogelijk negativiteit! Kijk weinig nieuws, ga om met positieve mensen, kijk grappige dingen op tv of youtube. Dit heeft zoveel invloed!
  • Wil je hier stap voor stap aan werken? Start dan met mijn online cursus “gedachten leren ombuigen” waarin je heel veel uitleg, tips en oefeningen krijgt. Klik hier voor meer informatie

Meer lezen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen