moe, moe, moe door stress en hyperventilatie

Moe zijn, vermoeidheid en hyperventilatie

Vermoeidheid en hyperventilatie, ons lichaam registreert moe als moe, maar soms is het beter om toch te bewegen en wat te gaan doen. En de andere keer heb je echt je rust nodig. Hoe herken je het verschil tussen de vermoeidheid en wat kan je dan het beste doen?

Als we moe zijn hebben we de neiging om maar niks te doen. Maar soms blijft dan toch die onrust in je lichaam of lig je heel moe in bed en kan je de slaap niet vatten.

Moe is moe?

Ons lichaam registreert moe als moe maar er is een verschil tussen lichamelijk en mentale vermoeidheid. Ben je lichamelijk moe dan is het goed om je mentaal ook vermoeid te maken. En ben je mentaal moe dan kan je beter wat gaan bewegen.

Chronische hyperventilatie en vermoeidheid

Als je last hebt van chronische hyperventilatie en/of veel stress dan is de kans groot dat je heel erg vermoeid bent. Vermoeidheid is een van de meest gehoorde klachten. Als je langere tijd hyperventileert en verkeerd ademt dan ontstaat er een onbalans in je lichaam. Deze onbalans geeft veel verschillende klachten zoals duizeligheid, darmklachten, spierpijnen maar ook vermoeidheid. Lees hier meer over wat chronische hyperventilatie is. Toch zit er een verschil in de soorten vermoeidheid die je kunt ervaren en is dus ook de manier om tot rust te komen verschillend.

Mentaal moe

Mentaal moe worden we als we veel piekeren, angstig zijn, veel nadenken oftewel veel in ons hoofd bezig zijn. Ons denk-brein maakt overuren. Vaak willen we dan ontspannen door een serie te kijken op netflix of een spelletje te spelen op je telefoon. Maar ook dan blijft ons denk-brein actief en zal het je dus niet (voldoende) ontspannen.

Als we mentaal moe zijn dan is ons lichaam vaak namelijk niet moe. In dat geval is het dus beter om je lichamelijk ook moe te maken. Dus door te gaan bewegen door bijvoorbeeld een wandeling te maken of te gaan sporten. Vaak merk je ook dat als je dan bewogen hebt je je beter voelt. Al is het vaak heel lastig om te starten omdat je je zo vermoeid voelt.

Lichamelijk moe

Lichamelijk moe ben je als je lichamelijk ook actief bent geweest. Dit kan doordat je veel bewogen hebt, achter je kinderen aan hebt lopen rennen, op je werk veel hebt moeten bewegen. Ben je lichamelijk moe dan ontspant een tv serie, een boek lezen of juist iets studeren heel goed. Hierdoor raak je dan namelijk ook mentaal moe.

Moe door veel spierspanning

Vermoeid kan je ook worden door de hoge spierspanning die veel hyperventilanten hebben. Door de angst, spanningen en de hyperventilatie span je vaak je spieren onnodig veel aan. Met vermoeidheid, vooral in je spieren tot gevolg. Veel spierspanning, dus je schouders steeds optrekken, met je benen wiebelen omdat je nerveus bent of andere spieren veel aanspannen kost namelijk veel energie.

Slecht slapen ondanks vermoeidheid

Soms ben je zo vermoeid dat je niet kunt slapen. Je voelt je uitgeput en toch lig je in bed klaar wakker en kan je de slaap niet vatten. Dit kan dus komen omdat je lichaam niet voldoende moe is geworden of je brein niet. Het gaat ook hierom de balans. Heb jij veel gepiekerd maar amper bewogen dan kan het dus zijn dat je je heel moe voelt maar de slaap niet kunt vatten.

Moe door slaap tekort

Heb jij weinig geslapen en ben je daardoor vermoeid? Dan is het verstandig om wat te rusten tussendoor. Een kort middagdutje of even rusten op de bank als dat kan.  Een gemiddeld slaap ritme is 8-9 uur voor de meeste mensen met hyperventilatie. Als je heel veel spanning in je lichaam hebt dan slaap je vaak onrustig doordat je hyperventileert in je slaap. Vaak is wat bewegen juist ook goed. Zeker in daglicht omdat je dan vitamine D aanmaakt wat weer ervoor zorgt dat je makkelijk inslaapt.

Dagboek bijhouden

Dit verschil in vermoeidheid voel je meestal niet dus hierbij is het belangrijk dat je andere signalen goed leert herkennen. En soms ook gewoon met je verstand de dag gaat analyseren. Heb je je brein of ook je lichaam gebruikt? En soms betekent dat dat je dus toch even moet gaan bewegen als je vermoeid bent. Een tijdje een dagboek bijhouden en hierin noteren hoe je je voelt en wat je gedaan hebt kan je hier heel goed bij helpen.

Merk jij dat je heel veel spierspanning hebt en hierdoor een heel vermoeid gevoel in je lichaam en spieren hebt? Dit is heel goed te verhelpen met oefeningen. Start dan met het doen van gerichte oefeningen om je spieren te leren ontspannen. Als je spieren ontspannen zijn dan zal dit veel energie schelen waardoor je ook veel minder vermoeid zult voelen. Lees hier meer over de online cursus waarin je leert hoe je je spieren kunt ontspannen waardoor je veel minder moe zult voelen.

Meer lezen?

3 reacties op “Moe zijn, vermoeidheid en hyperventilatie”

  1. Zo herkenbaar, zo duidelijk. Toch verval ik vaak in dezelfde fouten.
    Door mijn bestralingen ivm mijn borstkanker, ben ik vaak moe en dan komt dit er nog bovenop.

    Ik probeer er weer van te leren.Dank Nicole.

  2. Hallo Nicole,
    Heb net het bovenstaande stukje gelezen en dat is leerzaam, maar als je te moe wordt van het vele en verkeerde ademhalen, wat kan je dan het beste doen? Ik krijg dan ook een soort benauwd gevoel. Kan ik dat met oefeningen verhelpen? En staan die ook in je boek, want dan kan ik er mee aan de slag😴

  3. Ik ben moe heb twee keer een stenose operatie aan nek gehad maar zenuwen krijgen ze niet helemaal vrij dus zware armen tintelend vingers niet fijn zeer vermoeiend .Ik heb hyperventilatie omdat ik zo moe ben gaat ik verkeerd ademen .Afstanden lopen gaat niet als het warm weer is heb ik er meer last van wil ik liggen en niets doen alles is mij dan te veel . Vraag mij nu af moet ik naar longarts? Heb mijn Neus schelpen laten verkleinen dacht meer lucht dan niet geholpen .Heb ook aneurysma 6 ademstops in een uur. Heb een gebitje daarvoor maar blijf moe. Ik heb ook bizar veel te verwerken gehad in mijn leven en nog pieker dus altijd kan mij niet echt ontspannen. Weet echt niet meer wat ik moet doen?..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen