hyperventilatie stoppen tips

Hyperventilatie stoppen | Tips bij acute en chronische hyperventilatie

Hyperventilatie stoppen hoe doe je dat? Lees hier wat hyperventilatie is, waardoor je klachten krijgt. En tips hoe je een acute hyperventilatieaanval kan stoppen en wat je kan doen bij chronische hyperventilatie.

Wat is hyperventilatie

Om te weten hoe je hyperventilatie kan stoppen is het eerst belangrijk dat je goed weet wat hyperventilatie is en waardoor je klachten ontstaan. Als wij stress ervaren dan wil ons lichaam ons helpen. Hiervoor gebeurt er heel veel in ons lichaam. Een van de dingen die gebeurt is dat er bijvoorbeeld stresshormonen aangemaakt worden. Deze hormonen zorgen ervoor dat er processen in ons lichaam in gang gezet worden zodat er energie vrij komt om te vluchten of vechten. Heel handig als je moet vluchten omdat je huis in de brand staat bijvoorbeeld. Maar de meeste stress die wij hebben is chronische stress, een slechte relatie, een baan waarin je niet gelukkig bent, een drukke werk-privé balans bijvoorbeeld. Als ons lichaam zich dan steeds klaar maakt om te vluchten/vechten terwijl wij die extra energie niet verbruiken dan ontstaat er een onbalans en deze geeft klachten.

Je merkt dit echter niet altijd en het kan een tijdje duren voordat je van de stress klachten krijgt. Of zelfs kan het zo zijn dat je de stressvolle periode al een tijdje achter je hebt gelaten maar nu juist klachten krijgt.

Stress en ademhaling

Een van de dingen die gebeurt als wij stress hebben is dat onder invloed van dat stresshormoon onze ademhaling zicht versnelt. Dit zorgt er voor dat je dus die extra energie krijgt. Als we dan langere tijd meer ademen dan wat we verbruiken dan ga je over ademen. Hyperventilatie betekent letterlijk hyper- veel ventilatie- ademhaling dus je ademt teveel. Maar wat is teveel ademen? Dat is meer dan wat je verbruikt. Als jij normaal voldoende zou hebben aan 10 ademhalingen kan het zijn dat je nu 12 keer bent gaan ademen. Je merkt dit vaak dus niet eens heel bewust maar die 2x zorgen er wel voor dat er een onbalans ontstaat in je lichaam. En deze onbalans geeft een verstoring van je Ph-balans en dit geeft lichamelijke maar ook mentale klachten. Duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid, tintelingen, maag- darm klachten en heel veel meer lichamelijke klachten. Maar ook paniek en angst-, depressieve gevoelens, twijfelen over je lichaam, heel erg gefocust zijn op een bepaald gevoel of pijntje. Bekijk hier de hyperventilatie symptomen lijst

Acute hyperventilatie

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen chronische en acute hyperventilatie. Bij acute hyperventilatie heb je een acute plotselinge aanval zoals de naam al zegt. Je kan dan voor je gevoel uit het niets overvallen worden door paniek, angst en een benauwd gevoel. Bij chronische hyperventilatie heb je eigenlijk de hele tijd door vage klachten als duizeligheid of vermoeidheid.

Een acute aanval kan komen doordat je schrikt, slecht nieuws krijgt maar ook doordat je al langere tijd spanning opbouwt. Het voelt vaak als paniek en kan heel beangstigend zijn.

Chronische hyperventilatie

Bij chronische hyperventilatie adem je langere tijd verkeerd waardoor er een onbalans ontstaat in je lichaam die klachten geeft. Vaak merk je dan niet bewust dat je verkeerd ademt en geven de verschillende klachten je veel stress en angst. Je kunt ook beide hebben dus last van de verschillende lichamelijke klachten met acute aanvallen. Lees hier meer uitleg over wat hyperventilatie is

Acute hyperventilatie stoppen | Tips

Als je aan het hyperventileren bent, of je voelt dat je gaat hyperventileren, kunnen onderstaande tips je helpen. Je kunt hiermee het hyperventileren stoppen of voorkomen. Let op: met deze tips pak je het symptoom aan en niet de oorzaak.

Je kunt het hyperventileren stoppen door gecontroleerd te gaan ademhalen. Dit zal onnatuurlijk voelen, maar het is nodig om het CO2 niveau weer te normaliseren. Het gecontroleerd ademhalen kan je helpen om weer een normale ademhaling terug te krijgen, als dit lukt dan zullen de klachten over het algemeen weer verdwijnen.

Hyperventilatie stoppen | Tip 1 | Kaarsjes uitblazen

Als je hyperventileert dan adem je teveel in. Het kan helpen om te zorgen dat je minder lucht inademt. Wat hiervoor kan helpen is het tuiten van je lippen. Doe net alsof je kaarsjes op een taart uitblaast en houd deze positie van de lippen vast. Adem dan in door je neus. Vervolgens adem je langzaam (5 à 6 tellen) weer uit door de kleine opening van de lippen. Doe dit rustig, forceer niet en herhaal net zolang tot je je weer beter voelt.

Hyperventilatie stoppen | Tip 2 | Neusademhaling

Net als je kon lezen bij tip 1 is het goed om te zorgen dat je minder lucht inademt als je last hebt van acute hyperventilatie omdat je teveel aan het ademen bent. Dit kan je een heel benauwd gevoel waardoor je juist het gevoel hebt dat je te weinig lucht binnen krijgt. Dit voelt dus heel onnatuurlijk maar helpt je wel. Beperk de luchtcirculatie door via 1 neusgat in-en uitademen. Druk met een vinger een neusgat dicht en haal rustig en gecontroleerd adem door het andere neusgat. Adem niet uit door de mond maar door de neus. Herhaal dit net zolang tot je je weer beter voelt. Je kunt wisselen tussen de neusgaten.

Hyperventilatie stoppen | Tips 3 | Hyperfree

Net als bij de vorige 2 tips gaat deze tip ook over zorgen dat je minder lucht inademt. Hiervoor kan je bij de apotheek een hyperfree aanschaffen maar een kommetje maken van je handen werkt net zo goed. Wat je hier doet is ook een tijdelijk oplossing om minder in te ademen waardoor de balans in je lichaam zich gaat herstellen. Lees hier meer over het waarom dit wel of niet helpt

Hyperventilatie stoppen | Tip 4 | Geruststellen

Juist die angst voor je klachten, het twijfelen en de paniek zorgen voor meer stress. Dit is een natuurlijke reactie maar probeer jezelf gerust te stellen. Weet dat er niks gebeurt en spreek jezelf rustig en bemoedigend toe. Gebruik zinnen als “ik ben veilig” “er gebeurt niks” of andere die jij prettig vind. Boos worden , googlen of bevestiging vragen aan je omgeving zorgen vaak voor meer stress. Train jezelf hier in!

Hyperventilatie stoppen | Tip 5 | Spieren ontspannen

Als je angstig bent heb je de neiging om veel spieren aan te spannen, vuisten van je handen, schouders trek je op, buik span je aan en zelfs je voeten. Dit heeft allemaal invloed op je ademhaling. Laat bewust alle spieren los, van je tenen tot aan je kruin. Met speciale aandacht voor je voeten, billen, buik, schouders en gezicht. Waarschijnlijk zitten na paar tellen je schouders alweer omhoog maar dat maakt niet uit steeds even bewust je spieren los laten en ontspannen.

Hyperventilatie stoppen | Tip 6 | Houding

Naast het ontspannen van je spieren is het belangrijk dat er voldoende ruimte is in je lichaam om goed te ademen. Zit dus rechtop waardoor er voldoende ruimte is bij je middenrif en borstkas. Naast dat je vaak heel veel spieren aanspant als je bang bent maak je jezelf ook kleiner. Je hebt vaak je armen over elkaar of kruipt in elkaar. Dit zorgt ervoor dat er niet voldoende ruimte is in je lichaam. Probeer dus ontspannen rechtop te staan en zitten. En ook als je liever ligt, zorg dat er voldoende ruimte in je borstkas is.

Maar het aller belangrijkste is om de oorzaak aan te pakken waardoor je minder stress ervaart en geen aanvallen meer zult krijgen! Zorg ervoor dat je goed voor jezelf zorgt, neem op tijd je rust. Vermijd stress zoveel mogelijk.

Chronische Hyperventilatie stoppen | Tips

Zoals je kon lezen is er een verschil tussen acute en chronische hyperventilatie en daardoor zit er ook verschil in de tips.

Als je last hebt van chronische hyperventilatie dan ervaar je vaak verschillende lichamelijke klachten die je de hele tijd hebt. De klachten kunnen wel wisselen maar je voelt je zelden een tijdje echt helemaal goed en fit. En bij acute is het vaker spontaan uit het niets en gaat dat vaak gepaard met paniek en angst gevoelens.

Tip 1 | Weet wat hyperventilatie is en waardoor je klachten ontstaan

De belangrijkste eerste stap is weten wat je mankeert, wat hyperventilatie is en wat stress doet met je lichaam. Als je dit beter begrijpt zal er meer rust komen. Nu blijf je vaak twijfelen over de oorzaak van je klachten en dit geeft weer stress. Zo blijf je in een vicieuze cirkel. Verdiep je dus goed in wat het is en wat de oorzaken van je lichamelijke klachten zijn. Op mijn website kan je heel veel uitleg vinden via de zoekoptie kan je bijvoorbeeld je zoekwoord of klacht intypen en dan krijg je alle uitleg die ik hierover geschreven heb te zien. Of bestel mijn boek waarin je alles uitgelegd krijgt

Tip 2 | Inzicht krijgen

De belangrijke volgende stap is meer inzicht te krijgen in het ontstaan van je klachten. Ik raad altijd aan om een tijdje een dagboek bij te houden om meer inzicht te krijgen wat jou stress geeft. Want pas als jij weet wat de oorzaak is van je klachten weet je ook wat je hieraan kunt veranderen! Vaak overvallen de klachten je namelijk terwijl er eigenlijk altijd wel een patroon in te herkennen is. Alleen is het vaak lastig om dat van je zelf te herkennen. Daarnaast weten we vaak al niet meer wat we een paar dagen terug, gisteren of zelfs een paar uur terug hebben gedaan. Dit noteren geeft je echt veel inzicht. Lees hier meer over een dagboek.

Tip 3 | Zorg heel goed voor jezelf

Sta jij hoog o je eigen prioriteiten lijstje? En zorg jij goed voor jezelf? En dan bedoel ik vooral eet jij gezond, drink je voldoende water, beweeg jij elke dag even in de frisse buiten lucht, slaap jij genoeg en doe jij regelmatig dingen die jou blij maken? Grote kans dat hier ruimte voor verbetering in is.

Tip 4 | Adem en ontspanningsoefeningen

Start met het doen van 2 keer per dag ademhalingsoefeningen en/of ontspanningsoefeningen. Dit helpt je om meer rust in je lichaam te krijgen en je ademhaling te verbeteren. Kijk hier wat ik goede ademhalingsoefeningen vind.

Twijfel jij of je klachten door de hyperventilatie komen? Vraag dan hier mijn gratis vragenlijst aan en bereken zelf direct de score

werkboek hyperventilatie, angst en paniek Nicole Smit

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen