angst en paniek in de auto

Hyperventilatie, angst en paniek in de auto

Hyperventilatie, angst en paniek in de auto hebben heel veel mensen. De angst voor controle verlies, duizelig worden tijdens het rijden maar ook angst dat je in de file terecht komt en niet weg kunt zijn slechts een paar voorbeelden van angst tijdens het rijden. Hoe kan het dat zoveel mensen hyperventilatie, angst en paniek ervaren in de auto?

Rijangst door hyperventilatie

In Nederland hebben bijna 7 miljoen mensen hun rijbewijs. Hiervan zit de helft weleens nerveus of angstig achter het stuur. Echte rijangst hebben in Nederland tussen de 800.000 en 1.000.000 mensen, zij lijden aan een of andere vorm van rijangst. Naar schatting vermijden daarvan een half miljoen Nederlanders het autorijden. Mensen met rijangst hebben de overeenkomst dat ze auto of motor rijden onmogelijk als pure ontspanning kunnen zien. Maar niet alleen mensen die zelf achter het stuur zitten hebben rijangst, ook ervaren veel mensen als bijrijder angst in de auto. (cijfers van wikipedia)

De rijangst kan heel specifiek zijn als de angst zich beperkt tot slechts één of enkele situaties, bijvoorbeeld de snelweg,  smalle wegen, veel bochten, tunnels, bruggen, wegen langs water, het naderen van verkeerslichten, het rijden in een file, inparkeren, verkeersagressie, angst om mee te rijden met een specifiek persoon.

Hyperventilatie, paniek en angst in de auto komt veel voor maar waarom is dat?

Paniek en angst in de auto kan veel redenen en oorzaken hebben. Een traumatische ervaring maar ook veel stress wat het auto rijden je geeft kan klachten geven. Als jij auto rijden niet leuk vind en met stress in de auto stapt dan kan het zijn dat je onbewust gaat hyperventileren. Hyperventilatie betekent te veel ademen. Het kan zijn dat je dus iets meer bent gaan ademen door de spanning die het auto rijden je geeft.

Hyperventilatie in de auto

Als wij stress ervaren dan gebeurt er veel in je lichaam. Je lichaam maakt zich klaar om te vluchten of vechten. Maar in de auto kan je niet vluchten want je zit vast. De extra energie die je lichaam vrij maakt met onder andere het versnellen van je ademhaling verbruik je dus niet. Dit kan je dan klachten gaan geven. Duizeligheid, concentratie problemen, spierpijn in je nek, schouders of borstkas, een wazig hoofd, zweet aanvallen, wazig zicht en paniek gevoelens.

Hyperventilatie hoef je trouwens helemaal niet altijd bewust te merken. Het kan zijn dat jij in plaats van 10 keer 12 keer bent gaan ademen, maar die 2 keer extra geeft wel die onbalans in je lichaam.

Spanning in de auto

In de auto kan je niet zomaar uitstappen en dat geeft voor veel mensen een benauwd gevoel. Eigenlijk net als in de drukke rij van de supermarkt of in die vergadering. Wat ook spanningen kan geven is dat veel mensen bang zijn dat je de weg niet kan vinden en verdwaald en te laat komt. Maar ook een vreemde omgeving is vaak spannend en kan stress geven. Daarnaast is wachten voor stoplichten, een openstaande brug of een file waar je niet uit kan ook iets wat veel spanningen kan geven.

En wat ook veel stress kan geven is de verantwoordelijkheid dat als jij even niet oplet of niet lekker wordt, je een ongeluk veroorzaakt.

Als we dit zo bij elkaar optellen is het best logisch toch dat dit spanning geeft in je lichaam en hoofd?

 Wagenziekte en hyperventilatie

Daarbij kan er ook iets lichamelijks meespelen, namelijk een soort reis of wagenziekte, waardoor je misselijk, duizelig of moe kunt worden.

Door de snelheid en de beweging van de auto krijgen je evenwichtsorgaan en hersenen heel veel prikkels te verwerken. Als je al last van hyperventilatie hebt dan ben je vaak extra gevoelig voor al die prikkels. En zal je heftiger reageren op dit soort prikkels en sensaties.

Als je last hebt van hyperventilatie dan wordt je je vaak extra bewust van lichamelijke sensaties zoals duizelingen en spierspanning. Juist in de auto waarbij je te maken hebt met hobbels in de weg, snelheid en ruimte om erover na te denken zal je hier dus erg bewust van kunnen zijn.

Oftewel het is dus helemaal niet zo gek als jij ook niet zo graag autorijdt.

Twijfel jij of je klachten door de hyperventilatie komen? Vraag dan hier de gratis vragenlijst aan en bereken zelf direct je score

Wat kan je eraan doen | Tips voor rijangst

Ook al lijkt het veel waardoor je deze klachten kunt krijgen van hyperventilatie, angst en paniek in de auto, er zijn echt dingen waar je aan kunt werken.

Preventief zorgen dat je ontspannen bent en je ademhaling onder controle hebt is de belangrijkste. Hoe meer rust jij in het dagelijkse leven hebt hoe makkelijker auto rijden zal gaan. Maar er zijn ook nu al dingen waar je wat mee kan doen.

Heel vaak zijn er bepaalde punten waar juist die paniekgevoelens beginnen. Zoals bijvoorbeeld als je net de snelweg oprijdt of die lange weg waar geen afslag is. Als je je daarvan bewust bent dan kan je daar al wat mee doen.

Zoals zet vlak voor dat punt de kachel alvast wat kouder zodat als je een opvlieger hebt je het alvast kouder hebt.

En mijn favoriet, zingen, zet de radio even wat harder en ga mee zingen. Liefste heb ik dat je een cd paraat hebt met goede leuke liedjes, niet dat net als je het nodig hebt er op elke zender het nieuws is.

Daarbij zijn er nog algemene tips tegen reis/wagenziekte die je ook kan gebruiken zoals:

  • Eet goed en drink voldoende. Zorg ervoor dat je geen volle maar ook geen lege maag hebt.
  • Draag gemakkelijk zittende en niet knellende kleding
  • Zorg voor voldoende frisse lucht in de auto
  • Stop regelmatig en loop dan even rond. Dit is goed voor je doorbloeding en zorgt ervoor dat je je fitter en helderder voelt.
  • Vermijd zo mogelijk wegen met veel bochten
  • Rijd op de snelweg met een zo constant mogelijke snelheid en haal niet te veel in
  • De voorstoel is een betere plek dan de achterbank, als je met iemand meerijdt. 
  • Bij het stoplicht of in de file kun je best wat oefeningen doen om de spanning in je schouders te verminderen. Zoals het rondjes draaien met je schouders. Als de spanning in je schouders minder is zal je merken dat de spanning in je hele lichaam ook minder wordt en ontspannen schouders hebben een positieve invloed op je ademhaling.

Wil je meer tips en oefeningen om hier van af te komen? Volg dan mijn online cursus “paniek in de auto”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen