hoesten bij stress en hyperventilatie

Hoesten door stress en hyperventilatie

Een kriebelhoest, zenuw kuchje maar ook echt slijm ophoesten door chronische hyperventilatie of bij stress. Hoe komt dit en wat kan je eraan doen?

Een kriebel in je keel die hoesten uitlokt, een slijm prop in je keel die je wilt ophoesten dat herkennen we allemaal wel. Vaak gaat het in combinatie met een verkoudheid maar het kan ook door stress en chronische hyperventilatie ontstaan.

Wat is hoesten?

Een hoestprikkel zorgt ervoor dat je gaat hoesten. Dit kan komen doordat je een prikkel voelt letterlijk in je keel maar het kan ook een onbewuste prikkel zijn die voortkomt uit de onbalans die ontstaat bij de chronische hyperventilatie of door een hoge keelspanning.

Bij hoesten  begin je met een diepe inademing. Daarna wordt de lucht in de longen samengeperst en dan wordt deze lucht er krachtig uitgestoten. Dit gebeurt in een fractie van een seconde waarbij er ongeveer 3000 druppels speeksel uitgehoest worden met en snelheid tot 80 kilometer per uur!

Chronisch hoesten een vicieuze cirkel

Als wij chronisch hoesten ontstaat er een vicieuze cirkel waardoor het hoesten zichzelf in stand houdt. Zoals alles in je lichaam is het een chemisch proces waarbij alles in balans hoort te zijn om goed te functioneren. Bij chronische hyperventilatie ontstaat er een onbalans in je lichaam. En bij het hoesten speelt de koolzuurgas in je lichaam een belangrijke rol.

Bij chronisch hoesten wordt er namelijk te veel koolzuurgas uitgeademd. Bij het hoesten ontstaan er dan kleine beschadigingen in de longen. En koolzuurgas positieve eigenschappen, zo zorgt dit ervoor  dat deze kleine beschadigingen in de longen zich kunnen herstellen.

Maar door het chronisch hoesten ontstaat er dus een chronisch tekort aan koolzuurgas in de longen, want dat hoest je uit. Waardoor je dan geen gebruik meer kunt maken van de helende werking van het lichaamseigen koolzuurgas.

Daarnaast zorgen de lage koolzuurgas concentraties in je luchtwegen voor irritatie en zorgen die voor een hoest prikkel. Dit verergert  dan weer de hoestklachten. Zo ontstaat de vicieuze cirkel.

Chronische hoest en chronische hyperventilatie

Bij chronische hyperventilatie adem je meer dan je verbruikt, waardoor er dus ook meer lucht dan nodig is door je luchtwegen stroomt. Dit zorgt ervoor dat je luchtwegen verdrogen en geeft irritatie aan de beschadigingen in de longen. En dit veroorzaakt weer hoest prikkels en dus hoestbuien.

Mondademhaling

Bijna iedereen met hyperventilatie ademt meer door de mond dan door de neus. Als je via je mond ademt wordt de lucht niet eerst door de neus gezuiverd, verwarmd en bevochtigd. De lucht die je dus via je mond binnenkrijgt is van slechtere kwaliteit dan als je door je neus ademt. Zo adem je veel eerder en meer dingen als pollen, stof, rook, virussen, bacteriën en bacillen  in omdat deze niet uit de lucht wordt gefilterd zoals dat bij neusademhaling wel het geval is. Dit is vaak een trigger voor hoestklachten.

Pijnlijke spieren door het hoesten

Door de chronische hyperventilatie kan je veel last krijgen van spierpijn en spierspanning. Dit merk je vaak vooral in je nek, schouders en borstkas. Als jij daarbij ook vaak hoest zal je dit zeker merken door pijn, steken, kramp of een beurs gevoel bij je ribben. Tussen je ribben zitten namelijk kleine tussenribspiertjes. Als jij veel of vaak hoest kan het dus zijn dat die spieren overbelast zijn geraakt en pijn gaan doen. Je kan dan het beste meer naar je buik gaan ademen. Maar pijn is stress voor ons systeem en dus zal je ademhaling vanzelf weer hoger en sneller gaan. Zo kom je dus ook in een vicieuze cirkel terecht.

Middenrif

Naast de tussenribspieren kan je ook merken dat je middenrif pijnlijk is geworden. Bij het hoesten gebruik je namelijk ook je middenrif. En het middenrif speelt een hele belangrijke rol bij de ademhaling. Het is dus heel vervelend als die pijn is gaan doen. Gelukkig zijn er goede oefeningen en adviezen die voor verlichting van het middenrif kunnen zorgen.

Wat kan je doen aan hoesten door stress en hyperventilatie?

  • Hoesten kan dus in veel verschillende vormen komen. Een hoest waarbij je slijm ophoest maar ook een droge kriebelhoest. Ook kan het moment dat je hoest erg verschillen. In de nacht in bed, na het opstaan, tijdens inspanning, tijdens praten of na het eten.
  • Het is belangrijk dat je voor jezelf duidelijker hebt wanneer je vooral die hoest prikkel hebt. Zo kan je ook duidelijker weten wat de hoest prikkel veroorzaakt.
  • Voeding kan ook een rol spelen. Zo kan zuivel producten zoals melk zorgen voor extra slijm. En droog eten zoals een beschuitje kan weer een kriebel uitlokken. Noteer daarom voor jezelf eens een tijdje alles wat je eet en drinkt en kijk of je daar een patroon in kan herkennen?
  • Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende water drinkt zodat je geen droge keel krijgt.
  • Heb je veel last van je spieren en doet het hoesten pijn? Ga dan gericht oefenen zodat je spieren in je borstkas rust krijgen. Kijk hier voor meer informatie over een online cursus hierover

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen