hoe krijg ik mijn ademhaling onder controle

Hoe krijg ik mijn ademhaling onder controle?

Hoe krijg ik mijn ademhaling onder controle als ik een benauwd gevoel heb? Of als je inademing die niet helemaal naar beneden wil, veel aan het happen bent naar lucht en of die vervelende focus op je ademhaling hebt? We herkennen het allemaal wel eens. En hoe meer je er op gaat letten hoe vervelender het wordt.

Zelfs ademhalen kan ik niet goed…. Heb jij dat ook wel eens gedacht?

Gelukkig is dat niet waar want ademhalen gaat helemaal vanzelf en we hoeven ons er niet mee bezig te houden. Toch willen we dat graag en proberen we het als we ons niet lekker voelen. Want je weet dat de klachten die je hebt komen doordat je verkeerd, teveel of te hoog ademt. Maar hoe krijg je dan die adem rustiger en lager?

Wat is chronische hyperventilatie?

Als wij stress ervaren heb je meer energie nodig om deze stress situatie aan te kunnen. Hiervoor gebeurt er veel in ons lichaam, onder andere je ademhaling versnelt zich. Heel handig maar niet als jij die extra energie niet verbruikt. In de rij van de supermarkt, op je werk of thuis op de bank. Bij stress denken we vaak aan grote dingen maar ons irriteren, zorgen maken, piekeren geeft ook veel stress die dus een stress reactie uitlokt.

Als wij dus meer ademen dan wij verbruiken ontstaat er een onbalans. En deze onbalans geeft je allemaal klachten. Lees hier meer over wat chronische hyperventilatie is en waardoor je klachten krijgt.

Ademen gaat automatisch

Eigenlijk hoeven wij helemaal niet na te denken over onze ademhaling want die gaat volledig automatisch. Zo blijf je ademen als je slaapt, maar ook als jij geconcentreerd ergens mee bezig bent. Dit regelt ons ademhalingscentrum in onze hersenen. Aan de hand van de samenstelling van ons bloed wordt er een prikkel verstuurd om in te ademen.

Ademhalingscentrum zorgt ervoor dat ademen automatisch gaat

Alleen kan het zijn dat door de stress ons ademhalingscentrum van slag is geraakt en we dus steeds een prikkel krijgen om in te ademen. Terwijl we dus eigenlijk minder zouden moeten ademen!

Dit komt omdat ons ademhalingscentrum eigenlijk alleen registreert dat er iets mis is. En dat we dus teveel ademen en hierdoor een onbalans in ons lichaam ontstaat herkent het niet goed. We krijgen dus alleen maar die prikkel die denkt dat er een tekort is en niet teveel!

Dit geeft dus dat benauwde gevoel, alsof je te weinig lucht binnen krijgt, de neiging tot lucht happen en veel willen zuchten.

Hoe krijg ik mijn ademhaling onder controle | Ademhalingsspieren

Naast een ontregeld ademhalingscentrum raken ook je ademhalingsspieren overbelast wat voor het benauwde gevoel kan geven.

Door de verkrampte spieren in je borstkas en middenrif lukt goed doorademen vaak niet. Je adem stopt als het ware en helemaal goed in ademen lukt dan niet. Vaak gaan we dan steeds weer proberen om helemaal diep in te ademen wat dit gevoel vaak alleen maar in stand houdt.

Hoe krijg ik mijn adem tijdens het sporten onder controle?

Tijdens sporten is het vaak lastig om je ademhaling onder controle te krijgen. Maar dit heeft vaak veel met je conditie te maken. Probeer daarom rustiger te bewegen. En realiseer je je vooral dat je ademhaling niet in je buik hoort te zitten tijdens inspanning. En dat het dus normaal is dat tijdens inspanning je adem hoger en sneller zal zijn! Lees hier meer over je ademhaling

Hoe krijg ik mijn ademhaling onder controle | Tips

Het belangrijkste is dat jij je realiseert dat je ademhaling vanzelf gaat en jij dus niet bewust dit hoeft te sturen. Heb je het heel benauwd? Zoek dan afleiding, doe het liefste iets wat je ontspannend vindt zodat je rustiger wordt. Ga bijvoorbeeld iets creatiefs doen zoals tekenen, schilderen, puzzelen.

Bewegen

Rustig bewegen zorgt ervoor dat je afleiding hebt maar ook dat je de balans in je lichaam gaat herstellen. Ben jij juist bang om te bewegen? Dan is dit misschien niet de beste oplossing, probeer het eens uit en kijk hoe jij je dan voelt

Let op je houding

Als wij in elkaar gezakt zitten of staan is er minder ruimte om goed te ademen. Let dus goed op je houding en probeer ontspannen recht op te gaan zitten waardoor er voldoende ruimte in je borstkas en middenrif is. Lees hier meer over de invloed van je houding op hyperventilatie

Ga hardop tellen of zingen

Door hard op te gaan tellen of zingen herstelt je ademhaling zich. Tel bijvoorbeeld alle rode dingen in de kamer en benoem deze. Of zet een leuke cd op en ga mee zingen!

Beperk je adem inname

Probeer minder door je mond te ademen maar vooral door je neus. Door je mond nemen we vaak grote teugen lucht en door je neus adem je spaarzamer. Je kunt bijvoorbeeld een pleister of stukje tape op je mond plakken. Lees hier meer over de voordelen van de neusademhaling

Maar ook tijdelijk even in een kommetje van je handen ademen of in de hyperfree.

Ademhalingsoefeningen

Om je adem beter onder controle te krijgen en te houden is het goed om ademhalingsoefeningen te gaan doen. Doe 3x per dag ademhalingsoefeningen om te leren om je ademhaling rustiger te krijgen. Doe dat vooral ook oefeningen die ervoor zorgen dat er meer ruimte in je lichaam komt en je ademhalingsspieren ontspannen zijn.

Gedachten leren ombuigen

Merk jij dat je het vooral benauwd krijgt als je veel piekert, irriteert of je veel zorgen maakt? Onze gedachten hebben heel veel invloed op hoe je je voelt! Ga daarom actief aan de slag om dit te leren om te buigen.

Hoe krijg ik mijn ademhaling onder controle? Samenvatting

Het belangrijkste is dat je mag gaan zorgen voor minder stress waardoor je ademhaling rustiger zal gaan worden. De oplossing zit dus preventief en niet op het moment zelf. Als jij je heel benauwd voelt dan helpt afleiding of een van de tips. Maar het belangrijkste is dat je gaat zorgen dat je ademhaling in het algemeen veel rustiger gaat worden.

Doe daarom vaker dingen die je blij maken en zorg voor meer ontspanning. Zorg daarnaast ook heel goed voor jezelf; slaap voldoende, neem rust tussendoor, eet gezond en beweeg elke dag het liefste in de buiten lucht.

En doe elke dag oefeningen, ademhalingsoefeningen en gericht oefeningen om de spierspanning in je lichaam te verminderen waardoor je beter kan ademen.

Heb je geen goede oefeningen en wil je zelfstandig hiermee aan de slag? Start dan nu meteen met een van de online cursussen die je bij mij kunt volgen. Als je veel last hebt van dit benauwde gevoel raad ik je aan om de cursus buikademhaling te doen. Twijfel je over welke cursus het beste geschikt is voor je? Dan kan je me mailen en dan denk ik graag met je mee!

2 reacties op “Hoe krijg ik mijn ademhaling onder controle?”

  1. Hallo Nicole,
    Ik word alleen angstig van de sensaties die ik krijg van het vele zuchten. Ik weet eigenlijk heel goed wat ik dan moet doen. Ik zou zo graag dan gerustgesteld willen worden. Ik ben dan zo bang dat ik het niet aan kan. Dat ik gek word etc. Ik weet dat er niets gebeurt. Ik wil het zo graag toelaten. Heb op dit moment veel stress in mijn leven. Ik wil daar zo graag mee om kunnen gaan. Ik heb helaas geen geld om cursussen te doen. Zou je mij willen geruststellen door mij te vertellen dat angst en verdriet etc geen kwaad kan en dat het weer over gaat. Ik heb je boek gelezen en weet eigenlijk wel wat ik wel en niet moet doen. Soms gaat het goed maar het overvalt mij zo maar. Ik heb eigenlijk alleen maar angst voor de angst. Zou je mij miss hien een klein beetje willen helpen om mij gerust te stellen.

    Lieve groetjes,
    Nel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen