globus gevoel keel hyperventilatie

Globus gevoel keel

Een globus gevoel in je keel kan komen door stress en hyperventilatie. Waardoor ontstaat dit vervelende gevoel in je keel en wat kan je eraan doen?

Wat is een globus gevoel in de keel

Bij een globusgevoel voelt het alsof er iets in je keel zit, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Het geeft een gevoel alsof er iets in je keel zit wat je weg wilt slikken of kuchen.  Ook kan je het gevoel hebben dat je hierdoor niet goed kunt slikken of zelfs ademen.

Dit kan samen gaan met keelpijn, een ruwe keel, slikklachten, veel speeksel of juist een hele droge keel. Ook kan het voelen alsof je keel wordt dicht geknepen. Dit gevoel kan onaangenaam zijn maar het kan ook echt angstig maken en zorgen dat je ervan in paniek raakt.

Hoe ontstaat een globus gevoel

Een globusgevoel wordt meestal veroorzaakt door het samentrekken van spieren rond de keel, bijvoorbeeld door stress of spanning. Door de hyperventilatie heb je vaak ook heel veel spierspanning in je nek en schouders. Hierdoor ontstaat er ook veel spanning in je keel, wat dit globusgevoel kan geven. Als jij dan steeds gaat proberen het weg te slikken, schrapen of kuchen dan maak je nog meer spierspanning. Het gevoel wordt hierdoor dus vaak erger waardoor je nog meer de neiging hebt om dit te gaan doen.

Chronische hyperventilatie en keelklachten

Als wij angstig of nerveus zijn dan spannen we (onbewust) onze spieren aan. Ook die in je hals en keel, dit kan dan voor zoveel spanning zorgen dat je dit brokgevoel krijgt in je keel.

Als je last hebt van hyperventilatie dan adem je vaak te hoog in de borstkas in plaatst van naar je buik. Hierdoor overbelast en belast je je borstkas en schouderspieren. Dit geeft vaak ook spanning in je nek en hals. Wat dus weer kan zorgen voor dat gevoel in je keel, keelpijn en dat brok in je keel.

Wat kun je aan het globus gevoel doen?

Vaak kan het globusgevoel verlicht worden door wat te eten, te drinken of te huilen. Ook kan gapen verlichting geven. Dan beweegt het strottenhoofd omlaag, waarbij de spiergroep die zich normaal aanspant tijdens het spreken en slikken zich ontspant.

Maar zoals je kunt lezen in de uitleg is het verlagen van de spierspanning het allerbelangrijkste. Gelukkig zijn er veel makkelijke oefeningen die je kunt doen die dit globus gevoel kunnen verhelpen.

Heb je geen oefeningen? Kijk dan eens bij mijn online cursus spierspanning

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen