gezonde voeding en hyperventilatie en stress

Hoe helpt gezonde voeding bij hyperventilatie en andere stress klachten

Gezonde voeding, gezond eten en voldoende water drinken. Dit advies hoor je vaak voorbij komen, maar waarom is gezonde voeding belangrijk bij hyperventilatie, angst, paniek en andere stress gerelateerde klachten? En wat doet ongezonde voeding dan met je klachten?

Als wij stress ervaren dan moet ons lichaam heel hard werken om hier goed mee om te kunnen gaan. Het is dus ontzettend belangrijk dat je lichaam ook voldoende energie en bouwstoffen krijgt om hier goed mee om te gaan. Dus vitamines en mineralen zijn essentieel voor ons lichaam om goed te kunnen functioneren.

Gezonde voeding wat is dat eigenlijk?

Het voedingscentrum raad ons aan om 3 ons groenten en 2 stuks fruit dagelijks te nemen. Belangrijk is ook dat je dit afwisselt. Dus niet elke dag bijvoorbeeld 2 bananen. Maar wissel de soorten af. Eet het liefst verschillende kleuren, zo zorg je voor afwisseling. Naast groente en fruit zijn gezonde vetten ook heel belangrijk, dus vette vis bijvoorbeeld hoort zeker ook thuis in je voedingspatroon.

Daarnaast is voldoende water drinken ook heel erg belangrijk. Daarin wordt aangeraden om 1 ½ tot 2 liter water te drinken per dag. Beweeg je veel, praat je veel of werk je in een droge ruimte dan heb je meer nodig.

Vooral vitamine D en vitamine B12 zijn heel belangrijk. Ook magnesium en gezonde vetten. Twijfel jij of je voldoende binnenkrijgt neem dan eens contact op met een ervaren diëtist die gespecialiseerd is in voeding met angst klachten. Of een orthomoleculair arts die je hierover goed kan adviseren.

Waarom is water drinken belangrijk?

Ons lichaam bestaat uit ruim 50%  uit water.  En zonder water kunnen we maar een paar dagen overleven. Water is, na zuurstof, namelijk één van de belangrijkste stoffen in ons lichaam en vervult dagelijks vele belangrijke rollen.

Het dient als bouwstof, transportmiddel, oplosmiddel, het houdt ons lichaam op temperatuur en, heel belangrijk, het helpt je nieren met de afvoer van afvalstoffen. Zoals je hier kunt lezen krijg je door de hyperventilatie last van een onbalans in je lichaam. Voldoende water drinken zorgt ervoor dat die afvalstoffen eerder uit je lichaam afgevoerd worden. Het helpt dus om je spierpijn te verminderen, maar ook heeft het een positief effect op hoofdpijn, duizeligheid, onrust gevoelens etc

Waarom water en geen frisdrank of limonade?

Water is de puurste vorm van vocht voor ons lichaam. Aan limonade, frisdrank, melk, koffie en ook thee zitten stoffen toegevoegd. Dit moet je lichaam weer verwerken. Daarnaast is het beter om veel suiker te vermijden. En kan melk weer slijmvormend werken bij sommige mensen wat effect kan hebben op je longen en dus ademhaling. Dus het liefst water. Vind je dat niet lekker? Doe dat wat suikervrije limonade, vers fruit, munt blaadjes of komkommer voor wat smaak in je water.

Regelmatig eten

Naast gezonde voeding is regelmatig eten, dus op vaste tijden eten is ook echt aan te raden. Zo blijft je bloedsuiker spiegel stabiel wat een gunstig effect kan hebben op je angst en paniek klachten. Probeer dus geen maaltijden over te slaan, want ook dat is weer stress voor je lichaam.

Wat kan je beter vermijden bij hyperventilatie, stress klachten, angst en paniek?

Bewerkt voedsel is het vooral wat je het beste zoveel mogelijk kunt vermijden want dit bevat vaak veel suiker, veel vet en veel zout. Het kost je lichaam veel energie om dit weer af te voeren en te verwerken. Die energie heeft je lichaam hard nodig om de stress ook te verwerken. Daarnaast bevat het weinig goede gezonde stoffen zoals vitamine en mineralen. Suiker, cafeïne en alcohol geven energie aan je lichaam die je niet kwijt kunt, dit kan daarom de onrust gevoelens maar ook je angst versterken. Twijfel jij of je daar op reageert? Hou het dan een tijdje bij in je dagboek

Gezonde voeding bij hyperventilatie |Tips

  • Maak het jezelf gemakkelijk. Kies bijvoorbeeld voor een vriezer vol met groente en fruit, zo heb je altijd wat in huis
  • Snack groente, kan je snel en makkelijk tussendoor opeten. Zo heb je ongemerkt vaak al meer binnen dan je denkt.
  • Probeer in elke maaltijd iets aan groente of fruit toe te voegen. Wat fruit door je muesli of tomaat op je broodje kaas.
  • Zet een fles of kan water in je zicht, als je water drinken lastig vind. Zo denk je er eerder aan om wat te drinken
  • Start geen dieet, maar hou je aan een gezond en regelmatig voedingspatroon. Met een dieet, ga je vaak verder in je reserves. Als je dit wilt doe dit dan onder begeleiding!

Meer lezen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen