gespannen bekkenbodem door stress en hyperventilatie

Gespannen bekkenbodem door hyperventilatie

Door stress en hyperventilatie kan je heel veel klachten krijgen, een gespannen bekkenbodem is niet iets waar je direct aan denkt. Toch hebben hier veel mensen last van, mannen en vrouwen. Een gespannen gevoel in de onderbuik, moeite met plassen, pijn bij plassen, zere billen en onderrug of een gespannen bekkenbodem.

Gespannen bekkenbodem door stress en hyperventilatie, hoe ontstaat dit?

Als wij last hebben van chronische hyperventilatie dan adem je teveel ten opzichte van wat je verbruikt, hierdoor ontstaat een onbalans in ons lichaam. Deze onbalans kan heel veel verschillende klachten en symptomen geven. Vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid, paniekaanvallen en bijvoorbeeld ook darmklachten. En je wordt veel gevoeliger voor spierklachten, spierpijn en kramp.

Aanspannen van de spieren als reactie op gevaar

Als wij gespannen zijn of ons angstig voelen dan spannen we onze spieren aan. Dit is een reactie op gevaar, je zet jezelf als het ware schrap om te kunnen vluchten of vechten. Heel handig bij acuut gevaar. Maar niet als wij chronische stress hebben. Als jij regelmatig je spieren aanspant vanuit angst, paniek of gespannenheid dan raken deze spieren overbelast en krijg je klachten.

Onze bil, bovenbeen, buik spieren die spannen we snel aan als we ons gespannen of angstig voelen. Hiermee ook de bekkenbodemspieren. Doen we dit een aantal keer per dag omdat je je gespannen voelt dan raakt ook deze spiergroep overbelast, oververmoeid en geeft dit klachten.

Pijnlijke bekkenbodem spieren

Dit kan je merken door een heel gespannen pijnlijk gevoel, steken, een zeurend gevoel. Maar ook doordat je pijn krijgt bij het plassen of moeilijk kunt plassen. Dit kan ook een gevoel geven alsof je een blaasontsteking hebt. Maar kan ook pijn bij het vrijen geven omdat deze spieren zo verkrampt en aangespannen zijn. Maar ook kan je pijn ervaren in je onderrug, billen, buik en uitstralen naar je benen.

Buikademhaling en de relatie met gespannen bekkenbodem spieren

Naast dat deze spieren overbelast en hierdoor verkrampt zijn geraakt doordat je ze steeds aanspant kan ook nog iets anders mee spelen. Namelijk als wij gespannen zijn en stress ervaren dan ademen we vaak te hoog. In plaats van naar de buik adem je dan in je borstkas.

Doordat jij niet vaak genoeg naar je buik ademt zoals zou horen krijgt je onderlichaam, buik en bekkenbodem dus niet de natuurlijke beweging. Vaak lukt het ook niet meer om naar je buik te ademen omdat je spieren zo verkrampt zijn geraakt. Het is daarom heel belangrijk om wel weer te leren ademen naar je buik als je last hebt van je bekkenbodem door hyperventilatie en stress.

Gewoon even gaan liggen, handen op je buik doen en ademen naar je  buik zal waarschijnlijk niet werken. Hiervoor is het belangrijk dat je gericht gaat oefenen en deze spieren weer leert ontspannen en op de juiste manier leert gebruiken. Vind je dit lastig? Kijk dan eens bij mijn online cursus “buikademhaling” deze  bevat veel verschillende oefeningen om weer naar de buik te leren ademen.

1 reactie op “Gespannen bekkenbodem door hyperventilatie”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen