Sporten en hyperventilatie

Over sporten en hyperventilatie krijg ik altijd heel veel vragen. Vaak ontstaat er namelijk angst en paniek bij het sporten. Bewegen is heel goed voor iedereen,  ook voor jou met hyperventilatie. Alleen zijn er wel wat dingen waar je op kan letten die belangrijk zijn.

Waarom is bewegen en sporten goed voor je?

Bewegen is gezond, je werkt aan je conditie en doorbloeding. Door te bewegen verbrand je je stresshormonen en maak je ontspannings- en gelukshormonen aan, je slaapt beter omdat je vermoeider wordt, je werkt aan je evenwicht etc etc

Hoe beter je conditie hoe sterker je je voelt. En verminderde conditie zorgt ervoor dat jij snel buiten adem bent, gauw benauwd voelt en dat zorgt ook weer voor angstige en paniek gevoelens. Als jouw spieren sterker zijn zal je je ook stabieler voelen bijvoorbeeld. Bewegen is gewoon heel goed voor je.

Maar tijdens het sporten ervaren wel veel ook paniek. Hoe komt dit?

Als jij gaat bewegen gaat je hartslag omhoog en je ademhaling versnelt zich. Dit doet je lichaam omdat je meer energie nodig hebt en is dus een hele goede gezonde reactie. Alleen als jij bekend bent met paniek gedachten dan kan je lichaam hierop reageren met angst. Je lichaam registreert de versnelde ademhaling en hartslag en denkt dan ojee er is vast iets aan de hand dus laat ik je een handje helpen en even in paniek raken. Lees hier meer over paniek

Je gedachten spelen hier een grote (onbewuste) rol in.

Wanneer is het beter om wel of niet te sporten?

Onze hersenen zien moe als moe en er is geen verschil tussen geestelijk en lichamelijk moe. Maar om te sporten is hier wel degelijk verschil in. Lichamelijk moe ben je als je veel bewogen hebt. Geestelijk moe ben je als je teveel hebt nagedacht, te lang gewerkt hebt. Als jij dus geestelijk moe bent is het heel goed om lichamelijk bezig te zijn zodat je lichaam ook moe wordt.

Als jij in het begin van je burn-out zit is het soms ook beter om niet te sporten, overleg dit altijd even met je coach of therapeut.

Door de hyperventilatie kan je extra gevoelig zijn voor spierpijn, waarom dat is kan je hier nalezen

Tips

  • Tijdens het sporten gaat je ademhaling omhoog en kan je NIET naar je buik ademen. Veel mensen denken dat ze altijd naar hun buik moeten ademen en gaan dit dus ook geforceerd proberen tijdens het bewegen.
  • Let goed op je houding, zorg dat je niet geforceerd oefeningen doet of beweegt. Die opgetrokken schouders zorgen er weer voor dat je minder goed gaat ademen waardoor je klachten verergeren. Merk je dat je veel last van je nek en schouders hebt, volg dan mijn cursus hierover waarin je naast veel tips ook veel oefeningen krijgt.
  • Bouw het rustig op zodat je vertrouwen krijgt in je lichaam
  • Sport in begin samen met iemand die je vertrouwt en die je ondersteunt. Een goede vriend(in) of een trainer.
  • Drink voldoende water en eet goed

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen