stijve nek en nekpijn door hyperventilatie

Stijve nek en nek pijn

Een stijve nek en nek pijn door de hyperventilatie, hoe komt dat en wat kan je eraan doen?

Door de verkeerde ademhaling kan je veel verschillende klachten krijgen. Een zere, stijve nek en nekpijn komt echt heel vaak voor. Dit komt doordat je door het verkeerde ademen veel gevoeliger wordt voor spierpijn. En je overbelast deze spiergroep doordat je te hoog en teveel ademt en de stress.

Stijve nek | Onbalans door hyperventilatie

Als jij hyperventileert adem je continue iets teveel hierdoor ontstaat er een onbalans in je lichaam die je veel klachten geeft. Je wordt hierdoor gevoeliger voor angsten, duizeligheid maar ook voor spierpijn. Lees hier meer over wat hyperventilatie is en waardoor je klachten krijgt. Als jij gevoelig bent voor spierpijn kan het dus heel goed dat je veel eerder last hebt van nekklachten zoals een stijve nek en nekpijn. En deze spierpijn kan weer een kettingreactie veroorzaken en andere klachten versterken of veroorzaken. Zoals oorpijn, duizeligheid, keelklachten, kaakklemmen en hoofdpijn.

Je kan de pijn in je nek heel verschillende ervaren. Je kunt het voelen als stijf, brandend gevoel, tintelingen, stekend en krampend. Het kan ervoor zorgen dat je je nek amper kan bewegen en je hoofd slecht kan draaien. Je kan het aan 1 kant voelen maar ook aan beide zijdes. Het kan ook doortrekken naar je schouders, arm, kaken, oor en gezicht.

Stijve nek | Verkeerde ademhaling

Spierpijn door de hyperventilatie kan je in je hele lichaam hebben. Maar waarom heb jij juist zoveel last van je nek? Als jij te hoog ademt de hele dag dan span je elke keer je schouder spieren aan, want deze spelen een belangrijke rol bij je ademhaling.

Als jij dus deze spieren te vaak gebruikt omdat je ademhaling zo hoog blijft zittten de hele dag dan overbelast je deze spieren. Vergelijk het maar met het doen van kniebuigingen, als jij die 100x achter elkaar doet dan krijg je ook zere bovenbenen. Je verzuurt, het verkrampt, je benen gaan trillen en shaken. En de volgende dag heb je stijve benen met spierpijn. Dit gebeurt dus ook met je ademhalingsspieren en dus je nek en schouders.

Stijve nek | Stress en angst

Wat ook een rol speelt bij de gespannen nek en schouders is dat als jij bang en onzeker bent wij als reactie onze schouders optrekken. Dit is een beschermingsreactie. Dus ook dit geeft weer extra spanningen. De opgetrokken schouders en ingezakte rug zorgt voor een extra belasting op je nek spieren. Je hoofd weegt namelijk best zwaar dus als je hoofd niet recht op je nek staat omdat je in elkaar gezakt zit is dat extra zwaar. Vergelijk het maar met een boodschappen tas tillen. Die is dichtbij een stuk lichter dan verder weg met gestrekte armen.

Pijn zorgt voor een verkeerde ademhaling | Vicieuze cirkel

Als jij hele gespannen en stijve nekspieren hebt dan is er minder ruimte om goed te ademen, omdat deze spieren zo vast en verkrampt zijn. Daarnaast geeft een pijnprikkel stress en stress zorgt weer voor een versnelde ademhaling. Zo zit je in een vicieuze cirkel. Je kan deze doorbreken door goed aan je ademhaling te werken of te zorgen voor meer ontspanning in je nek en schouders. Er zijn veel makkelijke oefeningen om dit te doorbreken. Oefeningen die je goed tussendoor kan doen en dus niet veel tijd kosten maar wel snel en goed resultaat hebben. Vraag hiernaar bij je fysio of start met mijn online cursus over hyperventilatie en spierspanningsklachten

Stijve nek | Wat kan je hieraan doen?

  • Je ademhaling speelt natuurlijk een hele grote rol dus zoek hier hulp bij en leer weer goed te ademen. Lees hier mijn uitleg over goede ademhalingsoefeningen bij hyperventilatie
  • Let goed op je houding, opgetrokken schouders zorgen voor meer spanning en dus meer last van je nek
  • Wees je bewust van wat stress, irritatie en boosheid doen met je schouders en nek en probeer dit los te laten
  • Zorg voor een warme nek, want kou geeft extra spanningen en opgetrokken schouders. Draag dus met koud weer een sjaal
  • Zorg goed voor jezelf, een gezonde leefstijl en voldoende rust is heel belangrijk
  • Doe elke dag oefeningen die zorgen voor een goede doorbloeding en daarmee ontspanning in je nek en schouders. Heb je geen goede oefeningen? Start dan vandaag nog met mijn online cursus waarin ik heel uitgebreid op deze klachten in ga met veel tips en oefeningen. Kijk hier voor de cursus over hyperventilatie en spierspanningsklachten
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen