middenrif spanning en pijn

Middenrif spanning en hyperventilatie

Spanning en pijn bij je middenrif komt heel vaak voor door de hyperventilatie en het verkeerde ademen. Je middenrif wordt ook wel diafragma genoemd. Het is bij het zachte plekje tussen je ribben ter hoogte van je maag.

Je middenrif is een platte spier die de scheiding is tussen je borst- en buikholte. Bij elke in en uitademing beweegt deze spier. Het is dan ook een hele belangrijke ademhalingsspier. En wist je dat die bij inademing wel 8 tot 12 centimeter kan zakken!

Als jij aan het hyperventileren bent of je hebt chronisch een verkeerde ademhaling dan adem je continue teveel en krijgt deze spier dus geen rust en belast je deze verkeerd!

Vergelijk het met het doen van kniebuigingen, als ik je nu zou vragen om dat 100 keer te doen dan gaan je bovenbenen ook krampen, branden en steken, niet?

Dat gebeurt dus ook met je middenrif, doordat je die continue verkeerd bent gaan gebruiken is deze spier overbelast geraakt. Net als dat je tussenribspieren pijn gaan doen en je hierdoor pijn op je borstkas kan krijgen.

Klachten die je krijgt van dat overbelaste middenrif zijn heel divers. Je kan last krijgen van maagklachten zoals misselijkheid, boeren, brandend gevoel. Maar ook een stekende pijn, drukkend gevoel wat continue aanwezig kan zijn. Heel vervelend als je hier last van hebt want het kan je heel onzeker maken. Omdat we pijn daar vaak associëren met hart klachten of iets ernstig aan de maag. Omdat de pijn daar ook je eetlust kan beïnvloeden omdat je een misselijk gevoel kan hebben.

Gevoel niet kunnen doorademen

Doordat deze ademhalingsspier zo gespannen is heb je vaak ook het gevoel dat je niet helemaal kan doorademen, alsof je adem stokt of stopt. Vaak ga je dan steeds proberen diep te ademen of te zuchten in de hoop dat het doorademen wel lukt. Alleen hier hou je juist je klachten mee in stand en is het dus niet aan te raden om dit te forceren

Middenrif pijn | Wat kan je hier aan doen?

  • Zorgen dat je weer goed leert ademen, en dan vooral goed je ademhalingspieren leert gebruiken. De bekende tel ademhalingsoefening gaat je hier niet bij helpen.
  • Let ook goed op je houding, want een ingezakte houding zal deze spier nog extra belasten en hiermee je klachten verergeren.
  • Ook al heeft een gespannen middenrif niet direct iets met je maag te maken op je voeding letten kan wel helpen. Als jij namelijk ook kramp in je maag hebt zal dat gevoel zich natuurlijk versterken.
  • Start met het doen van gerichte oefeningen hiervoor. Er zijn oefeningen die heel snel resultaat geven en je fysio of oefentherapeut hoort die je te kunnen geven.
  • Wil je van deze vervelende klacht af? Start dan vandaag nog met mijn online cursus hierover. Veel uitleg, tips én oefeningen! Kijk hier voor meer informatie

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen