fbpx

Misselijk door de hyperventilatie

Misselijk zijn en misselijkheid door de hyperventilatie en stress. Door een verstoorde ademhaling kan je veel klachten krijgen zoals hoofdpijn, duizeligheid of vermoeidheid. Maar ook maagklachten zoals misselijkheid komen vaak voor. Een verminderde eetlust, draaierige maag, opgeblazen gevoel, maagkramp, misselijk zijn een aantal van de klachten die je kan krijgen als je maagklachten hebt door de stress en hyperventilatie. Lees hier mijn uitleg en tips.

Waardoor voel je je misselijk ?

Er zijn veel dingen die je een misselijk gevoel kunnen geven. Een misselijk gevoel krijg je als je braakcentrum een prikkel krijgt. Het braakcentrum is een gedeelte van je hersenen dat je misselijk maakt en je braakreactie regelt. Je braakcentrum ontvangt informatie uit verschillende delen van je hersenen. Het kan zijn dat je iets ruikt, proeft of ziet waardoor je een prikkel krijgt die je misselijk maakt. Verder ontvangt het centrum ook informatie uit je maag-darm kanaal en je evenwichtsorgaan. Daarom gaan misselijkheid en duizeligheid vaak samen.

Misselijk en een verminderde eetlust

Vaak als je misselijk bent heb je ook geen trek in eten. Je hebt het gevoel alsof je moet overgeven of braken. Maar heb je maagklachten door de stress en/of hyperventilatie dan geef je zelden echt over. Het misselijke gevoel kan je ook pijn in je maag of buik geven, een krampend drukkend gevoel ter hoogte van je middenrif en maag, een draaiende gevoel alsof je maag draait of een flauw gevoel. Ben je echt misselijk door een voedselvergiftiging of een buikgriep dan moet je wel vaak braken en overgeven.

Heb je minder eetlust dan ga je vaak ook minder eten. Dan kan je afvallen en wat ook belangrijk is is dat je een tekort aan voedingstoffen binnen krijgt. Gezond eten is heel belangrijk om voldoende vitamine en mineralen binnen te krijgen. Door de stress verbruik je al meer en is het dus belangrijk om dit goed aan te vullen met gezonde producten.

Angst voor braken of overgeven | Emetofobie

Vaak zijn we bang voor het overgeven. Dit heet Emetofobie. Angst voor overgeven en braken komt bij meer dan 100.000 mensen voor in Nederland en België. Naast de angst voor het spugen kan je ook voeding waar je ooit misselijk van bent geworden gaan vermijden, uit angst dat weer misselijk wordt als je het weer eet of drinkt. Vooral vaak als je in gezelschap bent of op openbare plekken. Dan wordt je angst versterkt. Juist deze angst geeft je weer meer stress en kan paniek veroorzaken.

Tips tegen je misselijkheid

  • Probeer kleine beetjes te eten in plaats van in een keer een grotere hoeveelheid. Dit is rustiger voor je maag.
  • Probeer vet en gekruid eten te vermijden. En eet natuurlijk in geen geval voedsel dat bedorven ruikt of over de datum is.
  • Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende water drinkt. Neem alleen niet heel koud water, dit vind je maag niet fijn.
  • Probeer ook alcohol te vermijden.
  • Daarnaast is het heel belangrijk om de oorzaak van de stress aan te pakken en beter te leren om jezelf te ontspannen. Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen te doen, je spieren bewust te ontspannen of in beweging te komen.
  • Het krijgen van inzicht is heel belangrijk waardoor je beter weet wanneer en waarom je je misselijk voelt. Hou daarom bijvoorbeeld een tijdje een dagboek bij
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn
Share
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen