Keelspanning en keelpijn

Keelpijn en keelspanning door de hyperventilatie

Als je verkeerd ademt gebeurt er veel in je lichaam en kan je ontzettend veel verschillende klachten krijgen. De lijst met symptomen is heel lang, de bekendste is de duizeligheid en de nervositeit.
Spierpijn hoor ik ook vaak en dan vooral die in de borstkas en nek/schouder spieren.
Maar keelpijn, keelspanning en het gevoel niet kunnen slikken gebeurt ook regelmatig maar die koppelen we niet altijd direct aan het verkeerde ademen.
Eigenlijk heeft dat ook dezelfde oorzaak als de pijn in de nek/schouder spieren.
Namelijk door het te hoog ademen belast je je spieren in je borstkas en nek spieren onnodig vaak en na een tijdje gaan ze pijn doen.

Kan je je dit niet direct voorstellen dat dit gebeurt?

Ga dan nu maar eens 30 kniebuigingen maken.

Wat gebeurt er met je bovenbenen? Die beginnen te branden en pijn te doen, je spieren verzuren omdat je ze flink belast. Ditzelfde gebeurt ook met je ademhalingsspieren.
In je nek en keel zitten veel spieren en die hechten allemaal aan bij je schouders, zie afbeelding hieronder

Keelpijn en keelspannig bij hyperventilatie.

En net als dat je bovenbenen pijnlijk en opgeblazen voelen krijg je dus ook in je nek en keel een heel gespannen gevoel. Daardoor kan je ook het idee krijgen dat je niet goed kan slikken bijvoorbeeld.

Luchthappen en luchthonger zorgen voor keelpijn

Ook doordat je vaak naar lucht hapt kan je keel wat geïrriteerd worden. Ons lichaam vind het het prettigst als je via je neus inademt, hierdoor wordt de lucht gezuiverd door je neus en alvast wat verwarmd en op je goede vochtigheid gemaakt. Als jij dus vooral door je mond ademt komt er dus minder geschikte lucht door je keel en daardoor kan je keel wat ruw en geïrriteerd aanvoelen bijvoorbeeld.

Het is dus een combinatie van door je mond ademen, te vaak naar lucht happen en teveel spanning in je nek spieren opbouwen door het verkeerde ademen.

Wil je hiervan af? Neem dan eens contact op met me.

Of start direct met mijn online cursus waarin we gaan werken aan de spierpijn en spanning in je schouders, nek en gezicht spieren.

Hierin leg ik je uitgebreid uit waar deze spanning vandaan komt en wat je hieraan kan doen. Met verschillende oefeningen die zorgen voor ontspannen en pijnvrije spieren.

Klik hier voor meer informatie of om direct te starten

 

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen