Hoofdpijn, waardoor heb je dat?

Hoofdpijn, ondanks dat dit een klacht is dit bijna iedereen heeft, heb ik hier nog niet eerder over geschreven.
Waarschijnlijk omdat hoofdpijn net als duizeligheid meerdere oorzaken kan hebben. Maar als je weet waardoor jij hoofdpijn hebt kan je hier ook wat aan doen en dus eindelijk hoofdpijn-vrij zijn!

Ik ga de 3 meest voorkomende oorzaken in relatie met je hyperventilatie met je bespreken en je meteen vertellen wat je hieraan kan doen.

Hoofdpijn; door tekort drinken

Deze komt zo vaak ter sprake en is heel logisch als je het weet. En vaak weten we dit ook maar toch drinken we vaak te weinig. Je lichaam heeft voldoende vocht nodig om je afvalstoffen uit te scheiden. Als jij onvoldoende vocht binnen krijgt in de vorm van water en eventueel (kruiden-)thee dan krijg je last hier last van en krijg je hoofdpijn. Probeer elke dag 1 ½ tot 2 liter water te drinken. Zweet je veel door bijvoorbeeld het sporten dan kan je beter nog meer drinken. Heb je geen dorst en vergeet je daarom te drinken? Doordat je tekort drinkt krijgen je hersenen geen dorstprikkel meer, door meer te gaan drinken zal je ook weer meer een dorst prikkel gaan krijgen. Vind je het lastig omdat je het steeds vergeet voldoende te drinken? Zet dan een kan water of flesje in je zicht.

Hoofdpijn; door verkeerd ademen, verstoorde ph-balans

Door het verkeerde ademen krijg je een onbalans in je lichaam, een verstoorde ph-balans. Dit geeft je hoofdpijn, maar ook duizeligheid, spierpijn, nervositeit etc. Door je ademhaling weer rustiger en lager te krijgen zal ook je hoofdpijn minder worden omdat de balans in je lichaam zich weer hersteld. Meer hierover lees je hier.
Dit kan je leren door weer de juiste ademhaling en ademhalingsspieren juist te gaan gebruiken een rustigere ademhaling in frequentie en een ademhaling die vooral in je buik zit en minder in je borstkas.

Hoofdpijn; spierspanning vanuit nek en schouders

Deze zal je waarschijnlijk wel herkennen. De verkrampte spieren in je nek en schouders die zorgen voor hoofdpijn.
Door de hoge en de te snelle ademhaling zijn je ademhalingsspieren overbelast. Lees hier meer over deze spierpijn. De nek en schouder spieren hechten voor een groot deel aan je borstkas vast. Dus als jij te vaak en te hoog ademt span je dus ook je schouder en nekspieren steeds aan waardoor je deze ook overbelast. Daarnaast als jij stress hebt of je niet goed voelt zak je in elkaar. Je rug zakt in, je doet vaak je armen over elkaar en trekt je schouders op. Ook dit zorgt allemaal voor extra (spier-)spanning en dus de klachten zoals hoofdpijn.
Door te zorgen voor een lagere ademhaling, lager in frequente en lager in je buik in plaats van je borstkas, komen die spieren tot rust.
Maar door de verkramping die je nu hebt blijft die vicieuze cirkel in stand. Je kan ook zorgen voor meer ontspanning in deze spieren waardoor er meer ruimte is om goed te ademen. Hierdoor zal je ademhaling ook rustiger gaan worden. Wat weer een positief effect heeft op je hyperventilatie klachten.

Wat kan je hier nu al aan doen?
Let er bijvoorbeeld op als je je irriteert aan iemand of als je boos bent dat je je schouders los en laag houdt. Draag een sjaal als je naar buiten gaat zodat je niet door de kou je schouders optrekt. Doe oefeningen om de doorbloeding te stimuleren in dit gebied, vooral als je lang achter de computer zit of met je telefoon bezig bent.

 

Heb je hoofdpijn door de spierspanning door het verkeerde ademen? Dan heb ik een hele fijne en nuttige cursus voor je die je online kan volgen en direct kan starten. Hierin leg ik je duidelijk uit waar deze spanning vandaan komt en wat je hieraan kan doen. Ook deel ik veel verschillende oefeningen die je overal kan doen en zorgen voor ontspannen pijnvrije spieren.

Meer informatie of direct starten? Klik dan hier

Hoofdpijn door hyperventilatie

 

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen