fbpx

Oog klachten

Spanningsklachten in je gezicht en dan vooral rondom je oog. Hoe komt dit en wat kan je eraan doen?

Oog klachten zoals een gespannen gevoel, het gevoel niet te kunnen focussen, pijn rondom of achter je ogen ook dat kan komen door de hyperventilatie. Dit komt door de hoge spierspanning en door de onbalans die ontstaat van het verkeerde ademen. Lees hier mijn uitleg over klachten van je ogen.

Oog klachten door (spier)spanning

In ons gezicht maken we vaak veel spierspanning als we gestrest zijn. We trekken onze schouders op, onze kaken klemmen we op elkaar, lippen pers je vaak op elkaar. Maar ook span je de spieren rondom je ogen vaak aan. En zoals met alle spieren die je teveel gebuikt en/of aanspant raken deze spieren na een tijdje overbelast en krijg je spierpijn. Deze spierpijn kan je ervaren als een stekend gevoel, een heel gespannen en strak gevoel of een zeurend gevoel. Het gevoel en soms zelf pijn kan je voelen rondom je oog of ogen maar ook achter je oog.

Hierdoor kan je ook het gevoel krijgen dat je minder ziet of moeite hebt met goed focussen. Wat natuurlijk weer extra zorgen en spanningen geeft. Waardoor je weer nog meer spanning opbouwt en je dus in een vicieuze cirkel terecht komt.

Als je vaak gaat turen en veel spanning in je gezicht rondom je ogen maakt kan het ook zijn dat je ogen slechter geworden zijn. Laat het daarom even checken bij een opticien.

Door de hoge spanning in je gezicht kan je ook last krijgen van hoofdpijn. Lees hier mijn uitleg over hoofdpijn en hyperventilatie

Oog klachten door hyperventilatie

Als wij verkeerd ademen dan ontstaat er een onbalans in je lichaam. Deze onbalans geeft je allemaal vervelende klachten onder andere dat je gevoeliger wordt voor stress, paniek en spierpijn. En dit speelt ook een rol als je last hebt van je ogen door de hyperventilatie.

Het kan ervoor zorgen dat je ogen droog aanvoelen, je wazig ziet of moeite hebt met focussen.

Wat kan je eraan doen?

Natuurlijk zorgen dat je minder stress hebt en een betere ademhaling omdat dit de basis is van de hyperventilatie. Verder speelt de hoge spierspanning een hele grote rol. Deze spanning ontstaat in je nek en schouders. Het is belangrijk dat je je hier bewust van bent en probeert de spanning in dit gebied te verminderen. Probeer er goed op te letten dat je je schouders niet onnodig optrekt. En de spanning in je gezicht loslaat.

Het doen van gerichte oefeningen is heel belangrijk en kunnen snel resultaat hebben. In mijn online cursus over spierspanning besteed ik hier veel aandacht aan. Je ontvangt naast veel praktische tips ook veel gerichte oefeningen met snel resultaat. Kijk hier voor meer informatie over de cursus over spierspanning door de hyperventilatie

Oeps, kopiëren heb ik liever niet ;) Wil je de uitleg dan kan je me mailen :)
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Pinterest0
LinkedIn
Share
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen
Secured By miniOrange