Kaakklemmen

Kaakklemmen en spanning in je kaak door de hyperventilatie | Hoe komt dit?

Wakker worden met zere tanden, vermoeide kaken of hoofdpijn heb jij dat ook wel eens? Of aan einde van de dag dat je kaken zeer doen, kiespijn hebt of zelfs je hele wang en gezicht gevoelig is? Grote kans dat je aan het kaakklemmen bent. Kaakklemmen of tandenknarsen, ook wel bruxisme genoemd komt heel vaak voor bij stress. Hoe komt dat en wat kan je eraan doen?

Kaakklemmen en tandenknarsen waar herken je het aan

Je wordt wakker met een doffe pijn in je kaken: een duidelijk teken dat je vannacht weer hebt liggen klemmen met je kaken of aan het knarsen bent geweest met je tanden. Maar dit gebeurt bij de meeste niet alleen tijdens de slaap maar vaak ook op momenten dat je je concentreert, boos of gestresst bent, dan kan je opmerken dat je je kaken op elkaar klemt. Of je merkt het pas later doordat je pijn klachten hebt in je kaken, tanden of gezicht. 

Kaakklemmen en knarsen is niet gevaarlijk maar kan je wel hele vervelende klachten geven. Wel kan het schade aan je gebit geven als je dit lange tijd doet. Ga daarom altijd even langs je tandarts zodat die het kan checken en adviseren. Ben je bang voor de tandarts? Lees dan hier mijn tips

Wat is de oorzaak van tandenknarsen en klemmen met de kaken?

Tandklemmen en knarsen kan meerdere oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is stress. Maar ook bij het gebruik van alcohol, bepaalde medicijnen, drugs (voornamelijk XTC) en sigaretten kun je sneller last hebben van een pijnlijke spanning in je kaken. Maar ook door het vaak kauwen van kauwgom kunnen je kaakspieren overbelast raken en kan je kaak klachten krijgen. Ook kan het komen doordat er iets is met je gebit. Als je kaak uit balans is bijvoorbeeld omdat na het vullen van een kies je kaken niet helemaal goed meer op elkaar passen.

Hyperventilatie en kaakklemmen

Door de hyperventilatie kan je veel klachten krijgen zoals je uitgebreid op mijn site kan lezen. Door de verstoring van je ademhaling en het hyperventileren wordt je gevoeliger voor spierpijn en spierspanning. Ook reageer je sneller op emoties zoals boosheid en irritatie wat er voor zal zorgen dat je eerder je kaken op elkaar klemt. Vaak ook als we gespannen en angstig zijn dan spannen we veel spieren aan, waaronder de spieren in je kaak en gezicht. Zo zal de pijn en spanning die je hierdoor krijgt weer zorgen voor angst omdat je gaat twijfelen over de oorzaak van je klachten. Zo kom je dus in een vicieuze cirkel terecht.

Gespannen nek en schouderspieren als mede oorzaak van kaakklemmen

Vaak door het verkeerde ademen heb je teveel spanning opgebouwd in je nek en schouderspieren en trekt deze spanningsopbouw verder omhoog naar je kaken en gezicht. Dit komt omdat je bij elke borst in en uitademing je schouders meebeweegt. Bij een normale ademhaling is dit geen probleem en zal je hier geen last van krijgen. Adem je echt te vaak en/of te hoog dan raken deze spieren overbelast. Als je daarbij ook nog veel spanning opbouwt door je schouders steeds op te trekken dan raakt dit hele gebied gespannen en kan je veel klachten krijgen. Het kaakklemmen is een van deze klachten

Emoties en invloed kaakspanning

Vooral (onbewuste) gevoelens als irritatie, boosheid, spanningen geven vaak een gespannen gevoel in je kaken. Je klemt je kaken en kiezen op elkaar. Vaak doe je dit volledig onbewust en vaak ook in de nacht tijdens het slapen. Je merkt dit als je een moe gevoel in je kaken hebt, kiespijn ervaart, aangezichtspijn hebt of andere klachten in dit gebied. Het goede nieuws is dat door meer te ontspannen en beter te ademen deze spieren ook vanzelf weer rustig en ontspannen worden.

Andere klachten door het kaakklemmen en tanden knarsen

Gespannen kaken en tandpijn klinkt logisch natuurlijk omdat je daar de spanning opbouwt bij het klemmen en knarsen. Maar hierdoor kan je ook andere klachten krijgen. Hoofdpijn, duizelig, oorpijn, tinnitus, keelpijn en gespannen ogen. Maar ook nek en schouders klachten. Door het aanspannen van je kaken span je namelijk vaak ook je nek en schouderspieren aan. Je kunt dit merken doordat je vaak je schouders opgetrokken hebt, vaak een gespannen nek hebt of zelf een gespannen gevoel tussen je schouderbladen. Alles werkt namelijk samen!

Ook zal je waarschijnlijk vaak je tong tegen je verhemelte of tanden duwen. Wat een zere tong kan geven en zelfs het gevoel alsof je een dikke opgezwollen tong hebt.

Kaakklemmen | Is een bitje de oplossing?

Een manier om jezelf het knarsen of klemmen af te leren, is door een bitje te gebruiken. Een tandarts kan je zo’n bitje aanmeten. Het lost het probleem niet op, maar beperkt wel de schade aan je gebit. Verder ontspant een bitje je kaakspieren meer, waardoor de overactieve spier tot rust kan nemen en wat af kan zwakken. Het is dan vaak ook een goede tijdelijke oplossing om dit probleem aan te pakken.

Wat kan je eraan doen?

Eerst is het belangrijk om je er bewust van te zijn en proberen steeds je kaken los te laten. Je kiezen niet op elkaar te duwen en je tong los in je mond.

Probeer op te letten op welke momenten je vooral je kiezen op elkaar klemt. Welke emoties spelen bij jou een rol? Boosheid, irritatie, angst, onzekerheid? Hou hier bijvoorbeeld eens een tijdje een dagboek voor bij. Lees hier meer over het bijhouden van een dagboek voor meer inzichten

Merk je dat de spanning ook uit je nek en schouders komt? Ga daar dan aan werken, dat is relatief makkelijker dan de spanning in je kaken los te laten en zal snel een goed effect geven ook op je kaakspieren!

Omdat dit heel vaak voorkomt heb ik hier speciaal een online cursus voor samengesteld. Hierin leg ik je uit waar dit vandaan komt en wat je hier aan kan doen. Het zijn uitgebreide lessen met veel uitleg en oefeningen. Je kunt vandaag meteen starten en zorgen voor ontspannen gezicht en kaakspieren! Kijk hier voor meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen