Sandra Gezonde Maat

Graag stel ik je vandaag voor aan Sandra van Gezonde maat.

Hoe hebben wij elkaar leren kennen?

Wij hebben elkaar leren kennen via sociale media. Ik ben Nicole gaan volgen door haar leuke in inspirerende teksten. Nicole houdt het laagdrempelig en is een heel fijn persoon. Zij denkt op alle vlakken mee. Ook heb ik een paar maand cursussen gevolgd. Hier heb ik veel aangehad. De uitleg en opzet van deze maand cursussen heeft Nicole heel goed in elkaar gezet.

(Zo schreef zij meerdere blogs over haar ervaringen met de maand cursus ->Lees een ervan hier)

Ik ben Sandra van Gezonde Maat www.gezondemaat.nl en ik woon in Den Haag. Een paar jaar geleden ben ik gaan bloggen. Het was in het begin vooral voor mijzelf en over mijn strijd met afvallen en sporten. Al snel begonnen steeds meer mensen mijn blog te lezen en daar wilde ik meer mee gaan doen.

Zelf ben ik mijn hele leven al te zwaar. Ik weet daardoor hoe lastig het kan zijn om gemotiveerd te blijven om af te vallen en meer te bewegen. Vooral voor mensen die veel te zwaar zijn vinden het soms lastig om meer te gaan bewegen. Die mensen wil ik gaan coachen. Ik ben gediplomeerd Gewichtsconsulent en ik ga nog een opleiding volgen gericht op bewegen. Dit wil laagdrempelig houden. Simpele oefeningen die mensen thuis, buiten of op de sportschool kunnen doen. Naast het gezonder eten en bewegen is gemotiveerd blijven belangrijk. Hierin wil ik de mensen coachen.

Heb jij wel eens last (gehad) van stress en/of spanningsklachten?
Ja zeker! Vooral als ik een presentatie moest geven. Dat vond ik altijd zo verschrikkelijk. Ik kon er dagen van wakker liggen. Als ik voor de groep ging staan dan voelde ik mijn lichaam trillen. Ga heel snel praten en ‘vergeet’ daardoor rustig te ademen. Dat zorgt voor hyperventileren. Daar heb ik tegenwoordig minder last van. Als ik naar de tandarts moet dat schiet ik in de stress. Dat heb ik pas als ik in de wachtkamer zit. Ik krijg dan klamme handen, hartslag schiet omhoog en ga sneller ademen (hyperventileren). In de wachtkamer ben ik bewust bezig met ademen. Als mijn ademhaling naar beneden gaat dan wordt de stress/spanning in mijn lichaam minder.

Welke situaties geven jou stress of zorgen ervoor dat je over je grenzen heen gaat?
De bovengenoemde situaties en ook een negatieve sfeer. Ik ben hooggevoelig en daardoor sneller last van de sfeer. Als die negatief is komt dat heel erg binnen bij mij. Daarvoor afsluiten is nog een leerproces voor mij.
Te veel druk om te presteren is ook een grote stressfactor. De maatschappij is erg gericht op het leveren van productie. Daardoor ben ik met regelmaat over mijn grenzen heen gegaan.

Waaraan merk je dat lichamelijk of geestelijk, welke klachten of signalen krijg je?
Als ik over mijn grenzen heen ga dan merk ik dat goed. Ik kan dan heel erg moe worden. Of juist hyper actief. Mijn ademhaling schiet omhoog en mijn bloeddruk doet dan gezellig mee. Ook kan ik echt beroerd worden. Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze dan hoofdpijn krijgen. Daar heb ik gelukkig geen last van.

Hoe voorkom jij dat je over je grenzen heen gaat?
Dat is voor mij nog een leerproces. Ik begin steeds eerder in te zien dat ik tegen een grens aan loop. Dat is al heel wat. Voorheen had ik niet door dat ik al lang over mijn grens heen was gegaan. Door het aan te geven bij vrienden, collega’s enzovoort word ik er zelf bewuster van. Zij zien het soms eerder en geven aan wat ze zien gebeuren. Waardoor ik er bewust van word en het steeds beter in zie. Dat is heel belangrijk.

Hoe zorg jij voor ontspanning en wat is ontspanning voor jou?
Ontspanning is voor mij uit mijn hoofd komen. Ik zit daar nog wel eens in vast. Wat bij mij helpt is mijn lichaam moe maken. Sporten helpt mij daar enorm bij. Door te bewegen en dus spanning te leveren kan ik ontspannen. Door de duinen wandelen en het geluid van de zee zorgt er ook voor dat ik mij kan ontspannen. Naar de bioscoop gaan en muziek luisteren werkt voor mij ook. De waan van de dag loslaten is heel ontspannend voor mij.

Heb jij tips voor de lezers?
De natuur in en bewegen is belangrijk om te ontspannen. En iets doen wat je leuk vind, het maakt niet uit wat. Al is het maar een half uurtje. Voor jezelf zorgen is heel belangrijk en het gene wat wij vaak vergeten.

Ik wil Nicole bedanken voor dit interview. Ik vond het heel erg leuk om te doen!

En ik wil Sandra heel graag bedanken voor haar verhaal! Je kunt Sandra op verschillende manieren volgen op social media en haar blog over haar strijd, successen en ervaringen lezen!

gezonde maat

Interview Erica

Interview Cherryl

Wil jij ook een keer je verhaal delen? Stuur mij dan een mailtje

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen