Erica Balance & Blossom

Graag stel ik je vandaag voor aan:
Erica Hertogh van Balance & Blossom Coaching

Erica, kan jij vertellen waarvan wij elkaar kennen en wie jij bent?

Wij volgen elkaar al een tijdje op social media. Ik vind jou erg inspirerend, Nicole! Je geeft fijne tips die je meteen kunt toepassen en motiveert echt.
Deze herfst nodigde je mij uit om met mijn praktijk Balance & Blossom mee te doen met de Najaarsactie, waarin zeven onderneemsters elkaar gedurende een week in het zonnetje zetten. Hieraan heb ik met veel plezier meegedaan.

Ik ben Erica Hertogh, getrouwd met Fabian en moeder van twee dochters. Ik hou van mijn gezin, muntthee, lezen, schrijven & het maken van lange wandelingen over het strand en in het bos. Ik ben erg geïnteresseerd in gezonde voeding, lijf & psyche en vind het fijn om mensen te begeleiden en coachen. In 2014 startte ik mijn praktijk Gezonde Mama’s & Co, vandaag de dag bekend als Balance & Blossom.

Als eeuwige ex-diëter is Balance & Blossom voor mij zoveel meer dan “gewoon een praktijk”.
Balance & Blossom is voortgekomen uit de realisatie dat eeuwig op dieet zijn, constant strijden met je lijf en jezelf van alles verbieden gewoonweg niet werkt.  Ik ben gewichtsconsulente maar zet vrouwen niet op een streng dieet. Ik heb me gespecialiseerd in emotie eten en mindful eten. Ik help vrouwen de verbinding met voeding en zichzelf te herstellen, waardoor ze weer lekker in hun vel komen te zitten.

Heb jij wel eens last (gehad) van stress en/of spanningsklachten?
Jazeker. Toen ik zwanger was van mijn oudste dochter, kon ik plots niet meer slapen. Dit verbeterde niet toen zij geboren werd. Ik sliep haast niet. Maar ik nam het slechte slapen niet serieus. Ik vond dat er ergere dingen waren en zo tobte ik jarenlang door. Mijn tweede dochter werd vier jaar later geboren. Zij sliep – net als ik – slecht en op een gegeven moment hield ik het niet meer vol. Mijn lijf trapte op de rem. Ik moest elke dag huilen, kreeg hartkloppingen, was duizelig, ging hyperventileren, kon me nergens meer op concentreren en was depressief. Door het slaapgebrek raakte ik letterlijk uit balans. Ik ben hulp gaan zoeken. De POH en een goede stresscounsellor boden mij hulp. Vooral aan die stresscounselor heb ik veel gehad! Ook ging ik naar een psychosomatisch fysiotherapeut. Zo kwam ik er langzaam weer bovenop.

Wat mij enorm geholpen heeft, was dat ik de connectie met mijn lijf herstelde. Die was er namelijk niet meer. Ik leefde in mijn hoofd en mijn lijf bungelde er een beetje onder. Wat mijn lijf me vertelde, nam ik totaal niet serieus.

Welke situaties geven jou stress of zorgen ervoor dat je over je grenzen heen gaat?
Ik krijg stress door overprikkeling. Als de afzuigkap en de radio aanstaan en mijn twee dochters krijgen ruzie, dan moet ik echt even diep ademhalen. Dominante mensen geven mij ook stress. Een te lange to-do lijst… daar kan ik ook niet tegen. Dat vliegt mij aan.
Als ik niet naar buiten kan, krijg ik ook een soort van stress! Mijn lontje wordt er letterlijk kort door. Ik heb zuurstof, beweging en zonlicht nodig.

Waaraan merk je dat lichamelijk of geestelijk, welke klachten of signalen krijg je?
Tegenwoordig is de connectie die ik met mijn lijf heb, weer goed. Ik merk het dus snel op als ik stress heb. Mijn ademhaling gaat hoog zitten of ik krijg spanningshoofdpijn. Ook een slechte concentratie, dingen niet goed kunnen onthouden en een vol hoofd zijn tekenen aan de wand.

Hoe voorkom jij dat je over je grenzen heen gaat?
Een hele belangrijke tip die ik destijds van de psychosomatisch fysiotherapeut kreeg, is jezelf meerdere malen per dag vragen hoe het gaat. Ik vraag mezelf: hoe voel ik me in mijn lijf? Hoe zit mijn ademhaling? Hoe zitten mijn schouders? Ben ik veel aan het piekeren? Voel ik me emotioneel? Heb ik wat nodig? En zo ja: wat?
Ik ben daar in het begin, toen ik zo moe was, elke dag mee gaan oefenen. Na een tijdje hoefde ik er niet meer mee te oefenen en begon ik vanzelf op te merken hoe het met mij ging en wat ik nodig had.

Deze gouden tip deel ik trouwens met bijna al mijn klanten! Vrouwen die kampen met snaaien en eetbuien, negeren vaak hun behoeften en gevoelens. Dit is een manier om weer te gaan voelen hoe het met je gaat en wat je nodig hebt.

Verder neem ik regelmatig rust. Even tijd alleen is voor mij heel belangrijk. Is er geen tijd tijdens een drukke dag? Dan neem ik een lange douche voor het slapengaan. Even alles van mij af laten spoelen en tijd voor mij alleen!

Hoe zorg jij voor ontspanning en wat is ontspanning voor jou?
Ontspannen is voor mij: opladen.
Dat doe ik vooral door naar buiten te gaan, de natuur in. Daar ga uit mijn hoofd. Ik geniet van de natuur, ik kom er tot rust. Gelukkig woon ik vlakbij het bos, strand en de duinen. Verder zorg ik elke dag voor kleine genietmomentjes. Even een lekkere mok thee drinken of een stukje schrijven. Een mooi boek lezen, al is het maar een paar pagina’s. Verder is op tijd naar bed gaan voor mij heel belangrijk en… gezond eten! Ik ben er van overtuigd: hoe beter je eet, hoe beter je in je vel zit. Daarbij hang ik geen strenge regels aan, maar het is goed om jezelf letterlijk en figuurlijk te voeden. Niet vullen, maar voeden dus. Als de basis goed is, dan maak je het jezelf op alle vlakken een stuk makkelijker. Andersom ook, want ik geloof dat als je slecht eet, dit stress in je lijf aanwakkert.

Heb jij tips voor de lezers? 
Het is heel belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Neem op tijd rust en zorg voor ontspanning. Heb je weinig tijd voor ontspanning? Neem dan een lange douche of ga even naar buiten. Ook gezonde voeding draagt bij. Goed eten is zó belangrijk als je je energiek & goed wilt voelen! Wil je daar meer over weten? Ik heb een fijn e-book “Puur, licht en lekker in je vel” geschreven dat je gratis kunt downloaden. In Puur, Licht & Lekker in je vel lees je over de basis van puur eten, krijg je praktische tips die je gelijk kunt toepassen, een fijne oefening én een heerlijk recept voor lekkere & gezonde muffins. Je kunt het hier vinden

Mochten de lezers een vraag voor mij hebben, dan sta ik graag voor ze klaar trouwens!
Wat een leuk interview was dit. Dank je wel Nicole!

Jij ook heel erg bedankt Erica met je inspirerende en herkenbare verhaal!

Wil jij ook graag een keer je verhaal delen? Mail mij dan!

Bekijk hier het interview met Cherryl

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen