fbpx

Mascha Verwoordt

Graag stel ik je vandaag voor aan Mascha Schrander. 


Mijn naam is Mascha Schrander. Met mijn bedrijf ‘Mascha verwoordt’ help ik onderneemsters bij het vinden van de juiste woorden om hun boodschap over te brengen aan hun klanten. Ik help hen bij het schijven van teksten voor hun website, maar ook met folders, cursussen of scripts voor you-tube filmpjes en webinars.
Ik heb Nicole leren kennen toen zij meedeed aan ‘een workshop smartphone fotografie’ die ik gaf in een gezellig cafe in Wormer. Daarna werd zij onderdeel van het Web Onderneemsters Wormerland en omstreken, dat ik startte (WOW). Een club van onderneemsters die elkaar steunen, promoten en adviseren. Nicole brengt deze groep enorm veel ervaring en kennis.

Stress en spanningsklachten

Als kind was ik al gevoelig voor stress en spanning. Dit uitte zich, in het s’avonds in bed wakker liggen, omdat ik lag te piekeren over sportmomenten die ik spannend vond, vriendinnen kwesties, of over het misschien moeten eten van dingen die ik niet lustte. Ik had minder zelfvertrouwen dan gewenst en ook dat maakte dat ik piekerde.

Toen ik ouder werd veranderde er wel wat aan de inhoud van het piekeren en gelukkig ook aan de frequentie ervan. 

Stress in je lijf

Ik heb het idee dat iedereen zijn of haar eigen stressplek heeft. De plek in je lijf waar de stress zich lijkt te verzamelen en voor klachten zorgt. De een krijgt hoofdpijn, een ander een knoop in zijn maag en bij mij gaat de stress naar mijn schouders. Hierdoor loop en zit ik minder rechtop dan ik zou willen.

 Toch heb ik de spanning in schouders vaak niet eens zo door, omdat het nu min of meer bij me hoort. De realisatie dat ik gestresst ben komt vaak pas als ik een paar dagen rondloop met een onbestemd onrustig gevoel. Ik merk dan dat ik voortdurend in de keukenkasten aan het kijken ben of er nog iets te eten valt, maar mijn trek raakt niet gestild. Vaak komt er op dat soort dagen veel minder uit mn handen dan ik van plan was en wat ik wel doe kost veel tijd en energie. Het meest vermoeiende is dat in dit soort periodes de onzekerheid uit mijn jeugd me keihard inhaalt, ik stel dan vraagtekens bij alles wat ik zeg en doe en maak me zorgen dat het niet goed genoeg is.

Stresstriggers

Ik raak gestresst wanneer ik situaties niet goed overzie, wanneer ik niet goed weet wat er van mij verwacht wordt en wanneer ik niet weet waar ik moet beginnen met een ingewikkelde taak. 

Ook leg ik makkelijk contacten, maar het onderhouden ervan vind ik moeilijker, ook omdat ik gaandeweg niet meer goed weet wat er van me verwacht wordt. Ik wil iedereen graag te vriend houden en de aandacht geven die ze verdienen, maar kom daarmee wel eens in conflict met de tijd, mijn gezin en mezelf.

Stress voorkomen

Ik ben volgens mij niet erg pro-actief bezig met het voorkomen van stress, maar heb manieren gevonden om ermee om te gaan als de situatie zich voordoet. Wat wel preventief werkt, is dat ik in de basis sterker ben geworden, waardoor stress minder kans krijgt.

Die sterkere basis komt door: meer voeding in plaats van vulling (hier is nog meer winst te behalen voor mij), sterkere spieren en conditie door regelmatig sporten en bewegen en ik ben veerkrachtiger en zelfverzekerder door zelfkennis en levenservaring.


Ontspanning

In stressvolle periodes ontspan ik door een nek, schouder en rug yogales te nemen. Ik accepteer dat er weinig uit mijn handen komt. Ik laat wat later kan, voor wat het is en verwen mezelf met een warm bad of netflixen.Ik probeer te achterhalen wat de spanning veroorzaakt en wacht tot de situatie over is of maak een stappenplan van wat ik kan doen om de oorzaak van de stress weg te nemen.Onzekere of vervelende gevoelens probeer ik te accepteren. Ze komen voort vanuit mijn ‘beschermsysteem’ dat me probeert te behoeden voor gevaar. Het is oke.


Tips

Wat ik mee zou willen geven aan iedereen die dit leest? Mensen die stressen zijn mensen die ‘het’ wat kan schelen. Dat siert je! Probeer de stress niet als probleem te zien, maar als een nuttig alarmsysteem, dat soms wat scherp staat afgesteld. Laat het voor je werken, niet tegen je.

Heel erg bedankt Mascha! Je kunt Mascha volgen op instagram waar ze vaak leuke tips en inspiratie deelt over het schrijven van teksten en het maken van foto’s!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn
Share
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen