Cherryl challenges

Hier ga ik regelmatig collega onderneemsters interviewen en vragen hoe zij omgaan met stress. Om eer herkenning te creëren en misschien hebben zij ook wel goede tips voor je!

Graag stel ik je voor aan Cherryl Abdoelkariem van Cherryl challenges.

Wie ben jij en hoe kennen we elkaar?

Wij kennen elkaar door de online coach groep van een businesscoach waar we een tijdje samen in hebben gezeten. Dat is alweer een goede 2 jaar geleden!

Ik ben Cherryl en werk als Zelfbewustzijn-Coach namens ‘Cherryl Challenges’. Ik houd van films, lekker gezellig samen eten en raak ik overdreven actief en enthousiast bij spelletjes waarbij je namen van zangers en titels van films etc. moet raden. Ik houd van gekkigheid op z’n tijd, maar heb ook mijn rust en echt tijd voor mezelf nodig. Ik ben HSP’er, wat ik even goed heb moeten accepteren, maar ik heb het helemaal omarmd en het fijne is dat het me juist enórm helpt in m’n werk!

 

Heb jij wel eens last (gehad) van stress en/of spanningsklachten?

Jazeker. Een duidelijk voorbeeld is mijn burn-out in 2010 door mijn werk in het onderwijs, maar zowel ervoor als erna was er ook veel stress en spanning. Privé was dit ook merkbaar, wat soms extra spanningen opleverde. Ik heb een lange tijd geen tijd en geen energie gehad om steeds leuk en gezellig mee te doen. Een recent voorbeeld is mijn oogoperatie in augustus dit jaar. Ik had al wel van tevoren stress over hoe het zou gaan lopen. Maar vooral een paar dagen ná de operatie heb ik het het zwaarst gehad en heb ik een paar weken weinig geslapen, omdat alle stress en spanning er uit bleef komen en ik ook flinke hyperventilatie ervaarde.

Welke situaties geven jou stress of zorgen ervoor dat je over je grenzen heen gaat?

Ik heb inmiddels kunnen concluderen dat ik stress ervaar wanneer iets ‘plotseling’ gebeurt. Een onverwachte gebeurtenis waar ik ineens heel snel mee moet – leren – omgaan. Dit kan van alles zijn. Ik ben vrij inzichtelijk ingesteld, maar whoops, niet op álles en dan is dat plotselinge gecombineerd met het HSP’er zijn soms extra intens.
Ik ervaar natuurlijk ook weleens stress wanneer er niet iets plotseling is, bijvoorbeeld bij het geven van een webinar. Dit plan ik, dit bereid ik dan voor, ik weet zo ongeveer hoe het loopt en weet inmiddels wat er allemaal ‘anders’ kan lopen, maar vind het dan nog wel spannend dát ik het ga doen. Ik noem het even ‘positieve stress’, want ik vind het ook weer zo leuk om ze te geven!

Waaraan merk je dat lichamelijk of geestelijk, welke klachten of signalen krijg je?

Mijn lichaam begint zwaar te voelen, het tintelt, m’n schouders kunnen zich niet ontspannen, een stijve nek. De klamme handjes komen erbij wanneer het allemaal extra extra is.
Geestelijk gaan mijn gedachten en gevoelens even in een rollercoaster tekeer. Als HSP’er beleef ik die gedachtes en gevoelens ook vrij intens en duurt het wat langer om die rollercoaster te stoppen als ik het vergelijk met mensen om me heen. Ik heb het inmiddels omarmd dat het zo loopt, het komt steeds wel goed, maar op de momenten zélf, denk ik zowel positieve als minder positieve dingen: ‘oh, maar dit gaat wel over, komt goed…’, ‘waar komt die stress nú weer vandaan?’.

Hoe voorkom jij dat je over je grenzen heen gaat?

Een en ander voorbereiden. Iets kunnen inplannen. Me ergens op in kunnen stellen. Ademhalingsoefeningen doen. Tijd voor mezelf nemen. Vaker NEE zeggen! Wat ik even goed heb moeten leren, is niet altijd uit hoeven te leggen waaróm je NEE zegt. NEE zeggen en met een vriendelijk lachje erbij doet soms echt al wonderen. Ik ben namelijk laaaang niet de enige die gewoon alleen NEE zegt… so why don’t I?

Hoe zorg jij voor ontspanning en wat is ontspanning voor jou?

Dat gebeurt zowel bewust als spontaan. Dan is er voorafgaand bewust of onbewust veel drukte geweest als ik dat zo voel. Sinds m’n oogoperatie probeer ik na het eten niet meer te werken. Mijn hersenen werken soms wel door 😊 maar het is dan echt met zoveel meer rust en overzicht. Dat neem ik mee naar de volgende dag. Wat ik in deze relax-tijd doe en tijdens andere relax-momenten? Filmpje kijken, serie volgen, puzzels doen, kletsen met vriendlief of een ander. Gewoon vooral niet zoveel moeten. In het weekend kan het soms hetzelfde zijn, met tussendoor leuke afspraken. Heb ik veel inspiratie voor m’n werk? Dan wordt er soms op de zondag gewerkt na eerst een aantal uurtjes geluierd te hebben. Ik werk ook niet meer na het eten en ik heb de week erop doordeweeks een dagje lekker vrij.

Heb jij tips voor de lezers? 

Bij de vorige vragen heb ik al wat tips gegeven, de dingen die ik wel of niet doe 😊
En nog deze: Drukte en chaos in je dagelijkse leven kan je niet altijd voorkomen, maar échte tijd voor jezelf, ME Time, zit soms al in een klein hoekje wanneer je dit moment écht bewust neemt. Heb je een kwartiertje de tijd? Sluit jezelf ergens op of ga eens wandelen. Eventueel met oordopjes in of luister juist bewust naar wat je om je heen hoort. Je gaat vast van alles denken en ook voelen, maar jij weet dat dit moment echt VOOR JOU IS.
Ook dit is inmiddels een onderdeel van Cherryl Challenges geworden en ik maak dan ook graag bespreekbaar wat ME Time nu allemaal inhoudt en hoe het voor jou in jouw situatie kan werken.
Wil jij hier werk van maken? Dan kan jij direct aan de slag met de online e-books behorende bij het Mijn ME – WE – YOU Time project. De eerste 50 mensen die via deze blog aan de slag willen, krijgen 10 euro korting met deze code: mwy10-hv

Klik hier voor meer informatie of om direct te starten!

Cherryl challenges

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen