Bonny- Va voor scholen

Heel graag stel ik je voor aan Bonny die graag haar verhaal en tips met je deelt. Haar eigen ervaringen gebruikt ze tegenwoordig als Va (virtueel assistent) waarbij ze het onderwijs ondersteunt met niet onderwijstaken om zo de werkdruk te verminderen.

Even voorstellen

Ik ben Bonny de Git, aka Buusbon. Getrouwd met Patrick, moeder van Kris (9) en Thijs (5). Wij kennen elkaar al 27 jaar, omdat we toen buurmeisjes werden. Vroeger gingen we samen bandjes kijken, tegenwoordig sparren we bijna dagelijks over dingen waar we als ondernemers tegen aan lopen. Ik ben virtueel assistent en wil graag mijn steentje bijdragen aan het verlagen van de werkdruk onder leerkrachten. Dat doe ik door niet-onderwijstaken van hen over te nemen, zodat zij meer tijd hebben om te doen waar zij goed in zijn: onderwijzen..

Bonny de Git Va voor scholen

Hoe merk jij dat je over je grenzen heen gaat?Wanneer ga jij over je grens? Welke situatie geeft jou veel stress en/of spanningen?

Jaren geleden werkte ik in de zakelijke dienstverlening voor grote commerciele bedrijven en vond alles leuk, wilde overal bij zijn en vooral alles kunnen. Tot ik, zo leek het, van de een op de andere dag uitviel. Een opeenstapeling van (kleine) tegenslagen, veranderingen en vooral mijn onvermogen om te ontspannen hadden me ingehaald: ik had een burnout.

Door deze nare ervaring weet ik inmiddels de eerste signalen van spanning te herkennen: ik krijg last van mijn nek en schouders, de spanning slaat zich daar als het ware op. Als ik dat negeer wordt het erger en krijg ik hoofdpijn of word ik duizelig. Het komt ook mijn humeur vaak niet ten goede…

Ik wil altijd graag alles zelf doen en kunnen, dat dat niet kan weet ik wel, maar ik vergeet het regelmatig. Dan bemoei ik me weer eens met van alles en nog wat en om het allemaal te kunnen doen ga ik mijn grenzen wel eens voorbij. Stress krijg ik vooral als ik het gevoel heb de controle kwijt te zijn. Lees hier haar persoonlijke blog over haar burnout.

Hoe voorkom jij dat je over je grens heen gaat?

Ik ben best streng voor mezelf, werk met een strakke planning en alleen als de kinderen op school zijn. Meestal gaat dat goed en dan is er eigenlijk niets aan de hand. Als ik teveel plan op een dag, een van de kinderen ziek thuis is, of als ik mijn dag niet heb, dan is het een ander verhaal. Dan loop je voor je gevoel vanaf dat je op staat achter de feiten aan en daar kan ik slecht tegen. Gelukkig weet ik inmiddels wel hoeveel werk ik in een bepaalde tijd gedaan kan krijgen en ik plan de weken niet te vol. Zo is er eigenlijk altijd ruimte om een “slechte” dag op te vangen zonder dat ik er van in de stress schiet. Ik schrijf ook veel lijstjes: to do’s, ideeën, boodschappen, huishoudelijke taken, alles schrijf ik op. Dat geeft ruimte in mijn hoofd en zorgt voor overzicht. En (bijna) niets is leuker dan taken afvinken 🙂

Hoe zorg jij voor voldoende ontspanning en wat is ontspanning voor jou?

Echt ontspannen vind ik moeilijk, mijn gedachten razen vaak door, ook als ik niet aan het werk ben. Ik probeer er wel aan te denken om voldoende pauzemomentjes in mijn werkdag te nemen; even nieuwe koffie halen, een boodschapje doen tussendoor, een praatje maken met de buurvrouw…

Om regelmatig wel even “uit” te zijn doe ik aan yoga, lees ik voordat ik naar bed ga nog even een stukje in een roman en ik schrijf tig lijstjes om alles maar uit mijn hoofd te krijgen.

Eigenlijk is ontspannen voor mij vooral het gevoel dat iets niet NU moet, dat ik even los mag laten, dat geeft me echt rust.

Heb je tips voor de lezers?

Als fan van plannen kan het natuurlijk niet anders dan dat ik je zou willen aanraden om je weken overzichtelijk en niet te vol te maken. Speciaal voor leerkrachten heb ik een handige planner voor in de klas gemaakt, je kunt deze planner hier gratis aanvragen. Als bonus krijg je na het aanvragen van de planner een aantal e-mails vol praktische tips over plannen.

Vraag hier de planner aan

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen