vergeetachtigheid door hyperventilatie en stress

Vergeetachtigheid

Vergeetachtigheid, een wazig hoofd, niet op de goede woorden komen, je sleutels op een vreemde plek neerleggen of een afspraak straal vergeten. Herken jij dat? Ook dit kan komen door hyperventilatie en stress, hoe dat zit leg ik je hier uit.

Geheugenproblemen kan veel verschillende oorzaken hebben zoals je (oudere) leeftijd, gebruik van geneesmiddelen, je voeding, een tekort aan prikkels maar ook lichamelijke of mentale problemen zoals stress.

Als wij stress ervaren dan gebeurt er van alles in ons lichaam. Ons stress systeem wordt in werking gezet wat er onder andere voor zorgt dat we gaan hyperventileren. Als deze situatie te lang duurt dan krijg je een onbalans in je lichaam die voor veel klachten kan zorgen. Duizeligheid, hoofdpijn, tintelingen maar ook vergeetachtigheid. Hoe dit precies zit kan je hier nalezen

Stresshormonen als oorzaak van vergeetachtigheid

Hoe kan het dat je veel vergeet door stress? Wanneer je veel stress ervaart, maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Dit is een natuurlijk proces wat onder normale omstandigheden niet schadelijk voor je is. Cortisol laat onder andere je bloedsuikerspiegel stijgen en zorgt voor een snellere stofwisseling zodat er voldoende energie vrijkomt om te kunnen vluchten of vechten.

Ervaar jij echter langere tijd  stress, dan ontstaat er als het ware een overdosis van het stresshormoon cortisol wat niet goed is voor je hippocampus. De hippocampus is het deel van je brein dat normaal gesproken zorgt voor een goed geheugen en concentratievermogen. Door het teveel van cortisol heeft dit invloed op dit deel van de hersenen met het gevolg een oververmoeide hippocampus. Wat op zijn beurt weer een negatief effect heeft op je concentratievermogen en door een verzwakt vermogen om ons te concentreren raken we vergeetachtig.

De hippocampus is ook het deel van je hersenen dat je emoties reguleert. Wanneer dit deel van je hersenen oververmoeid is kan dit ertoe leiden dat je je emoties maar moeilijk onder controle kunt houden. Op deze manier kan je met teveel stress of een burn-out depressieve gevoelens hebben of heel prikkelbaar worden. Dit wordt nog eens versterkt doordat je tijdens een burn-out extra vermoeid bent.

Vol hoofd

Ons lichaam werkt echt heel mooi want als wij in gevaar zijn worden de processen die nodig zijn om te overleven geactiveerd en de dingen die niet direct nodig zijn worden op een lager pitje gezet.

En omdat weten waar jij je sleutels hebt opgeborgen of die naam van die oude collega herinneren geen essentieel iets is om in gevaar te kunnen overleven maakt je hoofd daar dus geen prioriteit van.

Daarnaast zit je hoofd vaak zo vol met al je pieker gedachten dat er ook geen ruimte is om die verjaardag of afspraak te onthouden.

Vergeetachtigheid is vaak concentratie probleem

Het probleem is vaak ook niet dat je het niet kunt onthouden maar dat je je slecht kunt concentreren. Je bent vaak ook zo snel afgeleid door alle prikkels en gedachten in je hoofd dat die ene afspraak of naam al weer op de achtergrond is verdwenen.

Ook door vermoeidheid en overprikkeling is je brein overbelast waardoor je minder opneemt en opslaat. Maar ook door onderprikkeling kan je vergeetachtig worden. Je hersenen zijn als een spier en als je die niet gebruikt dan neemt de activiteit af, je zult het moeten blijven trainen om je geheugen en concentratie sterk en goed te houden.

Geheugenproblemen door je leeftijd

Hoe ouder je wordt hoe meer tijd je geheugen nodig heeft om informatie op te slaan of om herinneringen op te halen. Ook kan je meer moeite hebben om je te concentreren als je ouder wordt, hierdoor wordt informatie minder goed opgeslagen in het geheugen. Dit is dus een natuurlijk proces.

Medicatie gebruik

Medicijnen kunnen veel verschillende bijwerkingen hebben waarvan geheugenproblemen er een van is. Lees daarom goed de bijsluiter als je sinds het gebruik van nieuwe medicijnen hier problemen mee krijgt. En neem natuurlijk contact op met je arts.

Leefstijl en gezonde voeding

Zoals met alles is ook hiermee gezonde voeding ontzettend belangrijk. Want evenwichtige en gezonde voeding ondersteunt het geheugen. Een tekort aan bepaalde vitaminen (vooral vitamine B), te weinig drinken en (te veel) alcohol kan invloed hebben op het geheugen.

Lichamelijke problemen

Bepaalde ziekten kunnen vergeetachtigheid veroorzaken zoals bijvoorbeeld infectieziekten. Soms kan je ook tijdelijk vergeetachtig zijn na een hersenschudding of door narcose. Ook vrouwen in de menopauze kunnen soms ook geheugenklachten hebben. Al deze oorzaken gaan vanzelf voorbij en anders is een bezoekje aan je huisarts aan te raden.

Wat kan je eraan doen?

Je zult merken dat op piekmomenten van de stress je hier mee last van hebt. Maak dan ook gebruik van hulpmiddelen. Schrijf alles op wat je wilt onthouden, gebruik hiervoor lijstje op papier of op je telefoon.

Train je geheugen en concentratie. Hier zijn verschillende spelletjes voor die je kunt doen

Merk je dat je weer meer vergeet? Zie dit dan als signaal dat je (weer) over je grens aan gaan bent. Neem dan gas terug en zorg voor meer ontspanning.

Zorg goed voor jezelf. Drink voldoende water, een tekort drinken kan ook zorgen voor vergeetachtigheid omdat onze hersenen vocht nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Net als gezond eten, die vitamine en mineralen heeft ons lichaam en brein heel hard nodig!

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen