Saturatie, bloeddruk en polsslag meters; Gooi ze alsjeblieft het raam uit!

Dit meten bij jou met hyperventilatie versterkt je angst alleen maar en brengt je dus helemaal niks!

Je hoopt hiermee geruststelling te krijgen maar dit geeft het zeer zeer zelden. (Uitzonderingen op arts advies natuurlijk)

Saturatie meter, dit meet je zuurstof gehalte in het bloed doordat je het als een soort knijper op je vinger zet. Deze dingen zijn echter niet betrouwbaar, vooral die jij zelf (online) kan kopen. Het is zonde van je geld, tijd en energie. Die je veel beter in goede hulp, online cursus en een ontspanningsoefening had kunnen stoppen.

Ik heb een aantal jaren gewerkt in de revalidatie op de fysiotherapie afdeling. Hier gingen wij oefenen en sporten met onder andere (zware) longpatiënten. Om te controleren of de belasting in orde was gebruikten wij een saturatie meter, bij een bepaald niveau moesten we dan pauze nemen en een enkeling kreeg dan extra zuurstof.

Wij hadden bijna altijd 2 meters bij ons om de waarde te vergelijken. Vaak deden we verschillende testjes om te kijken of de waardes wel klopten.

Er zat namelijk heel veel verschil in en het goed kijken en luisteren naar iemand was veel waardevoller. Maarja cijfertjes daar zijn we dol op en pas dan geloven we het vaak 😉

Hoe kan dit?

Zweet, vettige huid, droge huid, rokers vingers, eelt,, links/rechts, middelvinger/pink etc beïnvloeden je meetresultaten. En hierdoor kan je dus een vertekend resultaat krijgen.

Jouw huisarts of longarts heeft dit al eens bij je gemeten en als dit niet in orde was ben je doorgestuurd. Thuis onderzoek levert je alleen maar extra stress op!

Hartslagmeters

Mijn polsslag is te hoog, ojee nu is ie weer te laag. Het continue checken of het wel oke is. Dit geeft je zoveel spanning en stress. Zet dat ding uit en ga wat anders doen! Vaak is dat een optie op je smartwatch, heel handig als je aan het sporten bent om je trainingen in de gaten te houden. Maar bij hyperventilatie versterkt het in bijna alle gevallen alleen maar je angst! Het is een optie die je heel makkelijk uit kan zetten en ik adviseer je ook om dat te doen!

Wat kan je beter doen?

Besteed deze tijd (en geld) aan je herstel. In plaats van het te checken ga iets creatiefs en/of ontspannends doen. Doe een ademhalings- of ontspanningsoefening. En verleg je focus op iets anders!

Start bijvoorbeeld vandaag nog met een van de online cursussen om aan blijvend van je klachten af te komen. Kijk hier voor het aanbod

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen