Onrust en opgejaagd gevoel door hyperventilatie

Die continue onrust, dat opgejaagde gevoel, dat gevoel alsof je de hele tijd alert moet zijn en klaar bent om in actie te komen.

Waar komt dat vandaan?

Door de stress die ontstaat door het hyperventileren krijg je een onbalans. Die uitleg kan je hier nalezen.

En een van de gevolgen van die onbalans is dat je een overprikkeld zenuwstelsel krijgt. Je lichaam maakt zich constant klaar om te vluchten of te vechten.

Je kan het vergelijken met een alarm systeem wat te strak staat afgesteld. Bij een kleine prikkel gaan de alarm bellen al af. Een gedachte, een gevoel, iets wat je hoort of ziet, vaak zijn het kleine dingen die er al voor kunnen zorgen dat je lichaam reageert.

Daarnaast maak je door de  onbalans en hierdoor ontstane stress veel stresshormonen aan. Die stresshormonen maken je lichaam klaar om te vluchten en of te vechten. Hierdoor gaat je hartslag omhoog, spierspanning veranderd, je zicht wordt anders etc en je raakt hierdoor gevoeliger voor prikkels.

Waardoor voel je vaak die onrust pas als je stil gaat zitten of niks doet?

Zolang je bezig bent merk je vaak die onrust niet omdat er te veel om je heen gebeurt wat aandacht krijgt. Als dat wegvalt en je geen afleiding meer hebt lijkt het vaak alsof die onrust opkomt. Maar dat is niet zo die was er al maar je merkte het niet of nauwelijks. Het is een teken dat je teveel spanning opbouwt als je die onrust opkomt als je stil zit. Vaak heb je dan de neiging om maar door te gaan om die onrust niet te voelen. Hierdoor wordt het alleen maar erger uiteindelijk! Naast de onrust gevoelens zorgen die stresshormonen er ook voor dat je slechter kan (in)slapen en kan ontspannen wat er weer voor zorgt dat je vermoeid wordt wat er weer voor zorgt dat je weer meer stress krijgt. Zo kom je dus in een vicieuze cirkel.

Wat kan je hieraan doen?

  • Weten dat hoe meer onrust je voelt het belangrijker is om meer rust te nemen en te ontspannen!
  • Zorg voor meer rust momenten gedurende de dag zodat je minder spanning opbouwt.
  • Zorgen voor meer ontspanning zodat je zenuwstelsel tot rust kan komen en je stresshormonen verminderen.
  • De onrust kan je tegengaan door lichamelijk actief te worden, je verbruikt dan die extra energie waardoor je lichaam tot rust kan komen.
  • Werken aan je ademhaling zodat de balans zich hersteld in je lichaam.
  • In mijn online cursus ga ik hier verder op in en leg ik je uit wat je hier aan kan doen
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen