fbpx

Bijnier uitputting en hyperventilatie

Bijnier uitputting en hyperventilatie wat is het verband en wat kan je eraan doen?

Bijnieruitputting (adrenal fatigue) is een benaming voor een overbelast stress systeem. Zoals wat je hebt bij een burn-out.

Als wij stress hebben of ervaren dan maken onze bijnieren onder andere de hormonen adrenaline en cortisol aan. Dit doen ze zodat we goed kunnen reageren op stress en zouden kunnen vechten of vluchten. Maar als jij last hebt van langdurende of chronische stress dan raken je bijnieren overbelast en uiteindelijk uitgeput. Wat er namelijk gebeurt is omdat de bijnieren dan te vaak reageren op de aanmaak van de stresshormonen dat de klier niet meer zo goed weet wanneer wel en wanneer niet te reageren.

Dus in begin zal je juist heel goed kunnen functioneren op de stress en zelf misschien hyper zijn. Het gevoel dat je alles aankan en niks teveel is. Je rent van hot naar her. Vrienden zeggen wel eens jeetje dat jij alles maar volhoudt. En dan opeens kan je niks meer. Dit gebeurt er bij een burnout.

Het kan ook al zo zijn dat doordat je systeem langere tijd belast is je langzaamaan steeds vermoeider bent geworden en langzaam uitgeput geraakt bent. Dus niet die hyperfase hebt gehad. Dit is afhankelijk van de bron van je stress en je lichamelijke en mentale gesteldheid.

Symptomen bijnieruitputting

Zoals je hierboven ziet zijn de klachten en symptomen bijna gelijk aan de hyperventilatie. En gaan beide ook heel vaak samen. Hyperventilatie komt eigenlijk altijd door te veel stress net als de bijnieruitputting. En bijnieruitputting geeft weer hyperventilatie. Zo houden ze elkaar ook in stand.

Bijnieruitputting en Hyperventilatie | Tips

  • Zoals je kan lezen komen zowel de bijnier uitputting als de hyperventilatie door (langdurende) stress. Het is dus heel erg belangrijk om deze stress en stressfactoren aan te pakken. En te zorgen voor meer rust en ontspanning. Het is heel belangrijk dat je stresslevel naar beneden gaat. Dus oorzaak van de stress uitzoeken en het liefste aanpakken. Kan dit niet dan is het nog belangrijker dat je meer rust gaat nemen zodat je kan opladen. En meer ontspanning neemt. Vind je het lastig om uit te zoeken wat de stress veroorzaakt of in stand houdt zoek dan hulp.
  • Heel goed voor jezelf zorgen. En dan met name qua voeding. Dus gezond eten en dingen vermijden waar je op kan reageren. Dus opletten op allergieën en intoleranties, suikers, cafeïne en alcohol. Voldoende water drinken dus 1 1/2 tot 2 liter.
  • Bewegen. Rustig en op een lage intensiteit sporten. Te intensief en te zwaar sporten zorgt weer voor aanmaak van stresshormonen. En zorgt ervoor dat je nog verder opgebrand en vermoeid raakt. Bewegen is zeker goed voor je maar doe het rustig aan en langzaam opbouwen.
  • Je ademhaling heeft een effect op je stress. Het is dus belangrijk dat je ook aan je ademhaling gaat werken. Start met het doen van ademhalingsoefeningen. Lees hier wat ik goede ademhalingsoefeningen vind en wil je hier samen met mij aan werken neem dan contact op voor de coaching.
  • Een hoge spierspanning geeft een directe invloed op je spanningen en ademhaling. Merk je dat je hele gespannen schouder en nek spieren hebt door de verkeerde ademhaling start dan vandaag nog met de online cursus die ik hierover heb. Kijk hier voor meer informatie over de cursus spierspanning en hyperventilatie
Oeps, kopiëren heb ik liever niet ;) Wil je de uitleg dan kan je me mailen :)
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Pinterest0
LinkedIn
Share
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen
Secured By miniOrange