Bewegen, waarom is dat zo belangrijk

Doe jij regelmatig aan beweging of sport? Of durf je dat niet vanwege je hyperventilatie?
Want het is heel erg belangrijk.
Maar laat ik eerst zeggen dat voor iedereen sport en beweging wat anders is. Het gaat er om dat je iets doet wat je en leuk vind maar vooral iets wat haalbaar is voor je.

Als jij hyperventileert, dan adem je te vaak in waardoor de balans in je lichaam verstoort wordt. Hierdoor krijg je al die vervelende klachten, zoals die duizeligheid, nervositeit, onrust, spierpijn, vermoeidheid, neerslachtige gedachten etc

Als je beweegt dan verbrand je dit en los je die onbalans op, uiteindelijk. Daarnaast maak je als je sport “geluks” hormonen aan en verbrand je de stresshormonen dus dit is heel erg belangrijk.

Maar wat is nou goede beweging?

Belangrijk is dat je iets doet waar jij je goed bij voelt.
Zo kan je misschien starten met elke dag een stukje te wandelen, en als je niet alleen durft misschien kan je dan je kind mee nemen, desnoods met een smoesje naar de brievenbus of naar de winkel wandelen. Of op zoek naar een wandelmaatje, er zijn zoveel mensen die meer willen bewegen maar dit ook niet alleen durven of willen. En je hoeft echt niet meteen kilometers te gaan lopen!

Andere optie is je aanmelden voor een sportactiviteit in de buurt. Een sportschool die yoga aanbied, het buurthuis die pilatus geeft of andere groepslessen.

Misschien ken je de psychiater Bram Bakker wel, die is erg stellig in het mensen aan het bewegen krijgen voor depressie. Hij zegt dat in veel gevallen hardlopen beter is dan medicatie.

En ben je er nog niet klaar voor om buiten de deur te sporten/bewegen dan kan je ook goed veilig thuis wat meer gaan bewegen.
Bijvoorbeeld door het doen van wat beenspier oefeningen. Dit heeft weer als extra voordeel dat als je sterkere beenspieren hebt je ook minder last van slappe benen zal hebben.
Met het doen van buikspieroefeningen zou ik bijvoorbeeld wel weer wat voorzichtig zijn omdat dat vaak veel spanning geeft in je nek en schouders en je ademhaling hier heel erg belangrijk bij is.

Maar belangrijk is wel dat als je ook maar enige twijfel hebt wat goed voor je is dat je contact opneemt met je therapeut of met mij.

Wat doe jij nu al aan beweging en hoe zou jij kunnen uitbreiden?

In de maand cursus van juni gaan we hier uitgebreid op in. Het thema is goed voor jezelf zorgen. Ik leg je uit waardoor je juist vaak angstig wordt als je gaat sporten, wat goede beweging is en ik ga je verder tips geven en je motiveren. Daarnaast krijg je veel informatie over gezonde voeding en beter slapen. Wil jij ook beter voor jezelf zorgen omdat je weet dat ook dit heel belangrijk is om van je hyperventilatie af te komen? Meld je dan aan en start ook 1 juni

Klik hier voor meer informatie of om je aan te melden

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen