fbpx
mondkapje en benauwd gevoel

Mondkapje en een benauwd gevoel

Het gebruik van een mondmasker of mondkapje is nog best omstreden maar ook wij in zullen er langzaam aan moeten gaan wennen. In Nederland op het moment alleen nog voor nu in situaties waarin we de 1.5 meter afstand niet kunnen behouden zoals in het openbaar vervoer. En in België ook in de winkels en in andere situaties. Maar ik denk zelf dat de kans groot is dat we er in de toekomst ook in meer situaties aan zullen moeten gaan wennen zolang de corona-crisis nog niet onder controle is.

Naast dat het dragen van een mondkapje een benauwd gevoel kan geven, klagen veel mensen tijdens en na het dragen van een mondkapje over hoofdpijn, gespannen gezicht, duizelig, benauwd gevoel en verder verergering van hun hyperventilatie klachten.

Omdat het dragen van een mondmasker of mondkapje een benauwd gevoel kan geven vooral voor iemand met hyperventilatie heb ik hier wat tips en uitleg voor je.

Benauwd gevoel door dragen mondkapje

Het dragen van iets over je mond en neus is nieuw voor ons en kan je een benauwd gevoel geven omdat je het idee hebt dat je niet genoeg lucht krijgt. Vaak heb je al een benauwd gevoel alsof je niet genoeg lucht binnenkrijgt en mentaal zal het dus met iets voor je mond nog lastiger zijn om voor je gevoel voldoende lucht binnen te krijgen. Grote kans dat je dus gaat overademen.

Doordat je het gevoel hebt dat er iets je ademhaling blokkeert zal je (onbewust) meer of dieper willen gaan ademen. Wees je hier van bewust en probeer dit niet te doen. (ja makkelijker gezegd dan gedaan maar wees je hier bewust van dat scheelt al!)

Mondkapje zorgt voor een gevoel van gevaar

Omdat het dragen van een mondkapje gepaard gaat met veel spanningen kan het dus een stress gevoel geven. Het dragen van bescherming laat je realiseren dat er iets gevaarlijks is waardoor je dit moet dragen. Dit zal dus een stress reactie geven. In gespannen situaties gaan we vaak onze spieren extra aanspannen. Wat je zult merken aan opgetrokken schouders, vast zetten van je ademhaling waardoor je niet goed kan doorademen, gespannen gezicht en kaken/kaakklemmen etc

Gespannen houding

Let er dus goed op dat je probeert een ontspannen houding aan te nemen en je schouders los te laten. Zoals je vaker van mij hebt gehoord heeft je houding heel veel invloed op je ademhaling en het is dus heel belangrijk om hier op te letten. Naast dat het spanningen kan geven kan het ook zijn dat je je opgelaten voelt als je het gaat dragen, doordat je bijvoorbeeld denkt wat anderen misschien wel niet van je zullen denken dat jij het wel draagt. Ook dit soort gedachten hebben veel invloed op je stressgevoel en houding. Let dus goed op je schouders en gezichtsspieren en probeer te ontspannen.

Mondkapje dragen | Ga thuis oefenen

Omdat het allemaal nieuw is en gepaard gaat met spanningen kan je het beste thuis in je veilige omgeving beginnen met oefenen met het dragen van een mondkapje. Zo raak je eraan gewend en is het minder spannend als je het buiten gaat dragen.

Daarnaast zijn er verschillende mondkapjes, probeer het eens uit. Online zijn veel patronen te vinden om ze zelf te maken. Let er dan op hoe het voor jou voelt als het heel strak zit of liever wat losser. Belangrijk is natuurlijk wel dat je er goed door kunt ademen en het je beschermt. Maar hier is zeker wat in aan te passen zodat je comfort beter is bij het dragen. Let ook op als je er zelf een maakt met een restje stof wat je nog in de kast hebt liggen dat je kiest voor een dunne, goed doorlatende stof en niet voor dat ene leuke printje! Kies dus voor fijne stof die niet al benauwd voelt!

Probeer zoveel mogelijk te ademen met een neusademhaling

Ook bij het dragen van een mondkapje is het aan te raden om zoveel mogelijk door je neus te ademen en je mond gesloten te houden. Lees hier meer over waarom een neusademhaling beter is. Hiermee voorkom je dat je gaat overademen, het maakt je rustiger en is beter voor je ademhaling.

Zoals je bij mijn tips over angst in de supermarkt kan lezen helpt het echt heel goed om tijdens het dragen van het masker te glimlachen. Je hersenen denken dan namelijk dat je iets leuks aan het doen bent waardoor je eerder rustiger zult worden en je ademhaling is vrijer met een glimlach op je gezicht. Probeer maar eens uit!

Merk je dat je meer stress en spanningen hebt door deze hele situatie? Kijk dan eens bij de online cursussen die ik aanbied

Heb je vragen over het gebruik van mondkapjes kijk dan op de site van het RIVM

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn
Share
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen