Paniekaanvallen

Paniekaanval

Een paniekaanval is een uiting van intense angst die meestal plotseling begint en niet erg lang duurt (doorgaans enkele minuten tot een half uur). De symptomen zijn onder andere beven, sterk zweten, pijn in de borst, hartkloppingen, duizeligheid, misselijkheid, een tintelend gevoel (meestal in handen, benen of gezicht), benauwdheid en hyperventilatie. Verder treden mogelijk sterke vecht- of vluchtreacties en depersonalisatie op. Een paniekaanval gaat vaak gepaard met de angst om flauw te vallen of dood te gaan.

Dat is wat het woordenboek zegt. De symptomen zijn divers, heel divers en iedereen beleeft het anders!
Vaak komt het uit het niets BAM en de paniek overspoelt je. Heel soms voel je hem aankomen.

Ik vergelijk het graag met een golf. Ken je dat dat je op het strand staat met je voeten in het water net aan de waterrand. De ene golf bereikt je voeten net niet, de ene een beetje en dan opeens is er die grote die best hoog komt en je weg wilt springen want anders wordt je broek nat.
Soms kan je je heel gespannen, nerveus of angstig voelen maar die echte paniek is er niet en komt ook niet altijd (gelukkig).

Heb jij inzicht wanneer de paniek komt of juist wegblijft? Of heb je helemaal geen last (meer) van paniekaanvallen? En wat is de invloed van je ademhaling hierop, wat merk je daaraan?

Een dagboek bij houden kan je heel goed helpen om inzicht te krijgen en patronen te herkennen in je gevoel en klachten.

Ik gaf hier een online workshop over waarin ik een uur lang veel uitleg, vragen beantwoord en tips geef. De opname kan je hier bestellen.

Paniekaanval- Eerst nog een stukje theorie:

Tijdens een paniekaanval denk je vaak dat je gaat flauwvallen en daar creëer je dan angst voor (angst voor het flauwvallen). Dit is vrijwel altijd ongegronde angst, omdat voor flauwvallen een lage bloeddruk nodig is, terwijl bij een paniekaanval de bloeddruk omhoog gaat en flauwvallen dan bijna onmogelijk is. Uitzonderingen uiteraard daargelaten, omdat je bijvoorbeeld niet hebt ontbeten en een paniekaanval krijgt met als gevolg een flauwte.

Kenmerkend bij paniek (en dus ook bij een paniekaanval) is je denkwijze. Omdat je brein ‘gevaar’ signaleert (en dat is bij een paniekaanval meestal verondersteld/ingebeeld gevaar ), probeert je brein een oplossing te zoeken voor het gevaar. Kenmerkend aan deze ‘paniekdenkwijze’ is dat die denkwijze vaak niet wordt gekenmerkt door verstandelijke oplossingen, maar meer door onlogische, emotionele geladen gedachten.

Wil je hiervan af? Start dan met de online cursus “Grip op je paniek” Kijk hier voor meer informatie

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen