Paniekaanval

Een paniekaanval is een uiting van intense angst die meestal plotseling begint en niet erg lang duurt (doorgaans enkele minuten tot een half uur). De symptomen zijn onder andere beven, sterk zweten, pijn in de borst, hartkloppingen, duizeligheid, misselijkheid, een tintelend gevoel (meestal in handen, benen of gezicht), benauwdheid en hyperventilatie. Verder treden mogelijk sterke vecht- of vluchtreacties en depersonalisatie op. Een paniekaanval gaat vaak gepaard met de angst om flauw te vallen of dood te gaan.

Dat is wat het woordenboek zegt. De symptomen zijn divers, heel divers en iedereen beleeft het anders!
Vaak komt het uit het niets BAM en de paniek overspoelt je. Heel soms voel je hem aankomen.

Ik vergelijk het graag met een golf. Ken je dat dat je op het strand staat met je voeten in het water net aan de waterrand. De ene golf bereikt je voeten net niet, de ene een beetje en dan opeens is er die grote die best hoog komt en je weg wilt springen want anders wordt je broek nat.
Soms kan je je heel gespannen, nerveus of angstig voelen maar die echte paniek is er niet en komt ook niet altijd (gelukkig).

Heb jij inzicht wanneer de paniek komt of juist wegblijft? Of heb je helemaal geen last (meer) van paniekaanvallen? En wat is de invloed van je ademhaling hierop, wat merk je daaraan?

Een dagboek bij houden kan je heel goed helpen om inzicht te krijgen en patronen te herkennen in je gevoel en klachten.

Paniekaanval- Eerst nog een stukje theorie:

Tijdens een paniekaanval kan denk je vaan dat je gaat flauwvallen en daar creëer je dan angst voor (angst voor het flauwvallen). Dit is vrijwel altijd ongegronde angst, omdat voor flauwvallen een lage bloeddruk nodig is, terwijl bij een paniekaanval de bloeddruk omhoog gaat en flauwvallen dan bijna onmogelijk is. Uitzonderingen uiteraard daargelaten, omdat je bijvoorbeeld niet hebt ontbeten en een paniekaanval krijgt met als gevolg een flauwte.

Kenmerkend bij paniek (en dus ook bij een paniekaanval) is je denkwijze. Omdat je brein ‘gevaar’ signaleert (en dat is bij een paniekaanval meestal verondersteld/ingebeeld gevaar ), probeert je brein een oplossing te zoeken voor het gevaar. Kenmerkend aan deze ‘paniekdenkwijze’ is dat die denkwijze vaak niet wordt gekenmerkt door verstandelijke oplossingen, maar meer door onlogische, emotionele geladen gedachten.

Wil je zelfstandig werken aan je paniek?

Dan kan je een van de twee cursussen volgen die ik aanbied. Hierin krijg je meer uitleg waar je paniek vandaan komt en gaan we de zo belangrijke oplossingen vinden voor je paniek.

Zo krijg jij grip op je paniek, weet je wat je kan doen als je een paniekaanval hebt en zo zullen ze in de toekomst weg blijven.

En kan jij dus weer ontspannen de dingen doen die je nu vermijdt!

Inclusief 3 voorbeeld situaties met praktische tips en adviezen die je direct gaan helpen in deze situaties en als voorbeeld dienen voor andere situaties. 

  • Paniek in de supermarkt,
  • Paniek in een restaurant en
  • Paniek terwijl je rustig op de bank tv zit te kijken

Meer informatie klik dan hier :

Grip op je paniek

Inzicht in wanneer je paniekaanvallen optreden, wat de oorzaak is en vooral wat je er aan kan doen is ook een belangrijk onderdeel tijdens mijn coaching. Samen gaan we hiernaar kijken en zorgen dat ook jij ze onder controle gaat krijgen! Wil je meer informatie hierover neem dan eens contact met me op.

Paniekaanval Cursus Grip op je paniek in 4 stappen
Cursus Grip op je paniek in 4 stappen
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen