fbpx
flauwvallen hyperventilatie

Flauwvallen en hyperventilatie

De grootste angst van de meeste hyperventilanten is de angst voor flauwvallen. Tijdens een hyperventilatie of paniek aanval gebeurt er van alles in je lichaam. Je begint te zweten, je zicht wordt wazig, je lijkt afwezig, de wereld draait, je benen worden slap, je oren gaan piepen en het liefste wil je heel graag weg hier.

Als jij last van hyperventilatie hebt dan wordt je heel gevoelig voor veel klachten zoals paniek en duizeligheid. Bij flauwvallen zijn we bang om de controle kwijt te raken, daadwerkelijk op de grond te vallen en jezelf te bezeren en schaamte wat anderen wel niet moeten denken… Allemaal extra stress gedachten die dit gevoel versterken.

Flauwvallen en adrenaline

Tijdens een paniek of hyperventilatie aanval maakt je lichaam heel veel adrenaline aan om te kunnen vluchten of vechten. Je lichaam brengt extra bloed naar de belangrijke delen zodat je het gevecht aankan, je zicht veranderd zodat je goed het gevaar kan zien, je bloeddruk en hartslag stijgt etc. En daarom zal jij dus ook niet flauwvallen, want om flauw te vallen heb je een lage bloeddruk nodig. Hoe meer stress jij voelt hoe kleiner die kans is… Alleen dat gevoel is verschrikkelijk beangstigend. En hoe vaker jij je gestress voelt hoe groter de kans is dat je dit blijft ervaren.

Er zijn heeeeel weinig uitzonderingen hierop. Dan kiest je lichaam ervoor om zich zelf te resetten door flauw te vallen. Dit gebeurt alleen zeer zeer zelden. En als jij nog nooit bent flauw gevallen is die kans nog kleiner.

Angst flauwvallen | Tips

  • De angst voor de angst is het ergste. Stel jezelf daarom steeds gerust dat je nog niet eerder bent flauw gevallen en dat het nu dus ook niet gebeurt.
  • Vaak hebben we dit gevoel als je lang staat. Probeer daarom lang staan te vermijden. Lukt dat niet probeer dan in beweging te blijven zodat je doorbloeding goed blijft. Wiebel met je voeten, span je kuiten aan etc.
  • Als we bang zijn maken we veel spanning in je schouders en bovenrug. Dit heeft een slechte invloed op je ademhaling. Let er dus goed op dat je je schouders los laat en je rug recht als je bang bent in zo een situatie. In mijn online cursus ga ik heel uitgebreid in op deze spanningen in je schouders. Kijk hier voor meer informatie
  • Zorg voor een stabiele bloedsuiker spiegel. Een honger gevoel kan dit gevoel erg triggeren.
  • Drink voldoende water.
  • Vermoeidheid speelt vaak een grote rol, neem dus meer rust en zorg voor meer ontspanning
  • En ga natuurlijk werken aan je ademhaling want dit is de basis van je hyperventilatie. Heb je hier hulp bij nodig neem dan eens contact met mij op

Lees hier meer uitleg over de angst en lichamelijke klachten die dit flauw val gevoel vaak versterken om jezelf gerust te stellen. Oorklachten, duizeligheid en paniek

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn
Share
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen