Een verkeerde ademhaling hoe komt dit?

Als je schrikt of stress hebt maakt je lichaam zich klaar om te vechten en/of vluchten. Hiervoor is extra energie nodig en dus gaat je ademhaling omhoog en versneld zich. Als jij alleen langdurende stress hebt dan blijft je lichaam in die vlucht/vecht stand staan en blijft je ademhaling dus ook te snel en te hoog. Die energie heb je niet nodig en hiervan heb je dus een overschot. Hierdoor kan je dus nerveus worden, want die energie wil je lichaam uit. Maar het geeft ook die verstoorde PH-balans waardoor je die andere vervelende klachten krijgt zoals hoofdpijn, duizelig, moe, trillerig, angstig etc etc

Ademhalingscentrum resetten

Je ademhaling wordt aangestuurd vanuit je hersenen, het ademhalingscentrum. Daardoor gaat het ademen automatisch en blijf je ook snachts ademen.
Alleen soms blijft de knop als het ware hangen en gaat je ademhaling als de stress weg is niet omlaag.

Door te oefenen zorg je ervoor dat je je ademhalingscentrum gaat resetten. En ga je na een tijdje rustiger en lager ademen. Hoe langer je “verkeerd” ademt of stress hebt gehad hoe langer het vaak duurt voordat je dit helemaal onder controle hebt.

Ademhalingsspieren

Naast je ademhalingscentrum gebruik je verschillende spieren bij je ademhaling. Door het langere tijd verkeerd ademen ben je je spieren verkeerd gaan belasten. De spieren die alleen tijdens inspanning gebruikt horen te worden ben jij de hele dag aan het gebruiken. En die raken oververmoeid en overbelast en gaan dan pijn geven.
De bekende pijn op de borstkas, de pijn in je nek en schouders, verkramping in je bovenrug, en de pijn/kramp bij je middenrif.
En de spieren die zorgen voor de ademhaling naar je buik die ben je veel te kort gaan gebruiken dus die zijn verzwakt.

Dus het is ook ontzettend belangrijk dat als jij goed wilt ademen dat je naast het werken aan het resetten van je ademhalingscentrum ook aan de juiste spiergebruik gaat werken.

Eerst dat je weer weet HOE je eigenlijk moet ademen en dan gaat leren welke spieren je hiervoor kan gebruiken en kan ontspannen. Hierdoor neemt de kramp en pijn in de ademhalingsspieren af en is er weer ruimte om goed te ademen. Probeer dus goed je spieren te ontspannen, doe oefeningen voor deze spieren en werk aan een goede houding
Daarnaast is het ook belangrijk om aan andere dingen te werken, zoals je gedachten, rust en zoals afgelopen maand een gezonde levensstijl.

Wil je hier aan werken en ook weer een goede ademhaling aanleren waardoor je van die klachten afkomt? Neem dan eens contact met mij op voor coaching

error: Oeps, kopiƫren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen