Pijn borstkas

Pijn op de borstkas door de hyperventilatie en het verkeerde ademen is zeker de meest gehoorde vraag bij mij.

We associëren dit eigenlijk altijd met iets heel ergs en engs zoals een hartaanval. Dat het eigenlijk spierkramp is daar denken we vaak niet aan.

Hoe dat zit ga ik je hier uitleggen.

Spierpijn door hyperventilatie, hoe dat kan leg ik je hieronder uit want er is een heel duidelijk verband tussen verkeerd ademen en spierpijn. Pijn in je borstkas en je ademhalingspieren maar ook spierpijn in je middenrif wat pijn bij je maag geeft.

Ik noem het hier spierpijn maar dit is een ruim begrip. Je kan een stekend gevoel hebben of kleine steekjes voelen, een drukkend gevoel, kramp, een benauwd gevoel alsof je niet goed ademen. Pijn of druk bij je ribben maar ook bij je borstbeen. Aan de voorzijde maar ook in je rug tussen je schouder bladen. Deze ademhalingsspieren zitten in je hele borstkas. Maar hoe kan dit, dat ga ik je nu uitleggen.

Spierpijn door hyperventilatie – Hoe kan dit?

Doordat je verkeerd ademt ontstaat er een onbalans in je bloed en dit kan pijnlijke en vermoeide spieren veroorzaken. Spierpijn en hyperventilatie hebben namelijk een duidelijk verband met elkaar.
Korte uitleg:
Door deze onbalans van zuurstof en koolzuur stijgt je PH waarde van je bloed. Het bloed wordt zo meer alkalisch, minder zuur. Als reactie hierop gaan je lichaamscellen meer melkzuur produceren om op deze manier de PH waarde van je bloed weer te herstellen. En dit veroorzaakt de pijnlijke en vermoeide spieren, de spierpijn. En het koolzuur/CO2 (dat wat je uitademt) is een natuurlijke spierontspanner, en door deze onbalans gaan je spieren samentrekken, ook dit geeft dus extra spierpijn en vermoeidheid. Dit verklaart dus de spierpijn en het vermoeide gevoel, vaak vooral in je benen.

Spierpijn door hyperventilatie- waarom deze spieren in mijn borstkas en nek/schouders?

Veel mensen die hyperventileren hebben ook last van pijn op de borstkas, zere nek en schouderspieren, pijn tussen de schouderbladen etc.
De oorzaak van de spierpijn heb ik hierboven beschreven, maar dat juist deze spieren extra gevoelig en pijnlijk zijn is ook te verklaren.
Doordat je te vaak en te hoog ademt, en daarmee bedoel ik dat je in je borstkas ademt in plaats van in je buik, zijn deze spieren overbelast. Vergelijk het met dat je ongetraind een heel eind bent gaan wandelen, dan heb je de volgende dag ook zere benen en voeten. En jij overbelast je ademhalingsspieren door te hoog en te snel te ademen.
Tussen je ribben zitten hele kleine spiertjes, de tussenribspieren, als je dus te hoog ademt gebruik je die meer dan waar ze voor bedoeld zijn en dit geeft spierpijn. Deze spieren kunnen naast een continue beurs gevoel ook venijnig steken en krampen. Door deze te hoge ademhaling trek je vaak ook onbedoeld steeds je schouders omhoog, ook deze spieren belast je dus ook veel meer dan waar ze voor bedoeld zijn.

Spierpijn door hyperventilatie – Wat kan je hieraan doen?

  • Het eerste is zorgen dat je ademhaling zich herstelt en je meer naar je buik gaat ademen, dit kan je leren door ademhalingsoefeningen.
  • Naast ademhalingsoefeningen zijn oefeningen om je spieren te ontspannen ook erg belangrijk. Tijdens mijn therapie en e-coaching besteed ik daar dan ook veel aandacht aan.
  • Je schouder en nek spieren kan je bewust ontspannen door oefeningen. Heb of ken je geen oefeningen? Volg dan mijn online cursus -> spierspanning door hyperventilatie
  • Daarnaast is het belangrijk dat je dat te veel aan melkzuur kwijt raakt door voldoende (water) te drinken, gezond te eten, vooral veel groene groente.
  • Zorg dat je je nek en schouder warm houdt, als je koud bent trek je namelijk vaak je schouders op. Heb je vragen hierover of wil je werken aan een goede ademhaling neem dan (vrijblijvend) contact op
  • Belangrijk is wel dat als je twijfelt of je spierpijn wel echt door het hyperventileren komt je contact opneemt met je huisarts!!!

Wil je werken aan je hyperventilatie en ademhaling neem dan eens contact op of kijk hier voor meer informatie

Of start direct met mijn online cursus waarin we gaan werken aan de spierpijn en spanning in je schouders, nek en gezicht spieren.
Hierin leg ik je uitgebreid uit waar deze spanning vandaan komt én wat je hieraan kan doen.

Met verschillende oefeningen die zorgen voor ontspannen en pijnvrije spieren.

Klik hier voor meer informatie of om direct te starten

 

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen