Pijn borstkas

Pijn borstkas door de hyperventilatie en het verkeerde ademen is een van de meest gehoorde vragen bij mij.

We associëren dit eigenlijk altijd met iets heel ergs en engs zoals een hartaanval. Dat pijn borstkas eigenlijk spierkramp is daar denken we vaak niet aan. Vooral niet als eenmaal onze gedachten op de loop gaan en je in paniek raakt….

Hoe dat zit ga ik je hier uitleggen.

Spierpijn door hyperventilatie, hoe dat kan leg ik je hieronder uit want er is een heel duidelijk verband tussen verkeerd ademen en spierpijn. Pijn in je borstkas en je ademhalingsspieren maar ook spierpijn in je middenrif wat pijn bij je maag geeft.

Spierpijn, spierkramp, drukkend gevoel, steken

Ik noem het hier spierpijn maar dit is een ruim begrip. Je kan een stekend gevoel hebben of kleine steekjes voelen, een drukkend gevoel, kramp, een benauwd gevoel alsof je niet goed ademen.  Maar ook pijn of druk bij je ribben maar of bij je borstbeen. Aan de voorzijde maar ook in je rug tussen je schouderbladen. Deze ademhalingsspieren zitten in je hele borstkas. Maar hoe kan dit, dat ga ik je nu uitleggen.

Spierpijn door hyperventilatie – Hoe kan dit?

Doordat je verkeerd ademt ontstaat er een onbalans in je bloed en dit kan pijnlijke en vermoeide spieren veroorzaken. Spierpijn en hyperventilatie hebben namelijk een duidelijk verband met elkaar.
Korte uitleg:
Door deze onbalans van zuurstof en koolzuur stijgt je PH waarde van je bloed. Het bloed wordt zo meer alkalisch, minder zuur. Als reactie hierop gaan je lichaamscellen meer melkzuur produceren om op deze manier de PH waarde van je bloed weer te herstellen. En dit veroorzaakt de pijnlijke en vermoeide spieren, de spierpijn. En het koolzuur/CO2 (dat wat je uitademt) is een natuurlijke spierontspanner, en door deze onbalans gaan je spieren samentrekken, ook dit geeft dus extra spierpijn en vermoeidheid. Dit verklaart dus de spierpijn en het vermoeide gevoel, vaak vooral in je benen.

Spierpijn door hyperventilatie- waarom deze spieren in mijn borstkas, middenrif en nek/schouders?

Veel mensen die hyperventileren hebben ook last van pijn op de borstkas, middenrif, zere nek en schouder spieren, pijn tussen de schouderbladen etc.
De oorzaak van de spierpijn heb ik hierboven beschreven, maar dat juist deze spieren extra gevoelig en pijnlijk zijn is ook te verklaren.
Doordat je te vaak en te hoog ademt, en daarmee bedoel ik dat je in je borstkas ademt in plaats van in je buik, zijn deze spieren overbelast. Vergelijk het met dat je ongetraind een heel eind bent gaan wandelen, dan heb je de volgende dag ook zere benen en voeten. En jij overbelast je ademhalingsspieren door te hoog en te snel te ademen. Zo overbelast je ook je middenrif, dat kan je voelen ter hoogte van je maag. Lees hier mijn uitleg over spanning bij je middenrif.
Tussen je ribben zitten hele kleine spiertjes, de tussenribspieren, als je dus te hoog ademt gebruik je die meer dan waar ze voor bedoeld zijn en dit geeft spierpijn. Deze spieren kunnen naast een continue beurs gevoel ook venijnig steken en krampen. Deze steken en kramp in je tussenribspieren kan echt heel heftig zijn! Je kunt dit voor jezelf testen dat als je beweegt die pijn erger wordt dan weet je zeker dat het je spieren zijn die krampen. Door deze te hoge ademhaling trek je vaak ook onbedoeld steeds je schouders omhoog, ook deze spieren belast je dus ook veel meer dan waar ze voor bedoeld zijn. Wat weer een directe invloed heeft op je ademhaling die opgetrokken schouders. Heel belangrijk om hier aan te werken en met goede tips en oefeningen is dit snel te verminderen!

Wil je meer uitleg hierover horen bekijk dan de online workshop die ik hierover gaf. Klik hier voor meer informatie

Spierpijn door hyperventilatie – Wat kan je hieraan doen?

  •  Zorg voor ontspannen en warme schouders. Als je het koud hebt trek je namelijk je schouders op wat weer een directe invloed heeft op je ademhaling. Draag bijvoorbeeld een sjaal als je het koud hebt of buiten loopt.
  • Het is belangrijk dat je het teveel aan melkzuur, wat ontstaat door het verkeerde ademen, kwijt raakt. Je lichaam help je hiermee door voldoende water te drinken. Drink 1 1/2 tot 2 liter water per dag. En door heel gezond te eten, vooral veel groene groente
  • Het is natuurlijk super belangrijk om de oorzaak aan te pakken en te zorgen dat je ademhaling zich herstelt en je meer naar je buik gaat ademen, dit kan je leren door ademhalingsoefeningen.
  • Naast ademhalingsoefeningen zijn oefeningen om je spieren te ontspannen ook erg belangrijk. Tijdens mijn coaching besteed ik daar dan ook veel aandacht aan.
  • Je schouder en nek spieren kan je bewust ontspannen door oefeningen. Heb of ken je geen oefeningen? Volg dan mijn online cursus -> spierspanning door hyperventilatie  en start direct!
  • Belangrijk is wel dat als je twijfelt of je spierpijn wel echt door het hyperventileren komt je contact opneemt met je huisarts!!!

Wil je snel van die pijnlijke nek, schouder en borstkas spieren af? Start dan vandaag nog met mijn online cursus waarin we gaan werken aan de spierpijn en spanningsklachten. Naast natuurlijk veel duidelijke uitleg ontvang je vooral veel praktische tips die je meteen kan toepassen. En heel veel simpele oefeningen die snel resultaat geven! Klik hier voor meer informatie of om direct te starten

error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen