luchthonger en chronische hyperventilatie

Luchthonger

Luchthonger bij chronische hyperventilatie, het steeds maar happen naar lucht omdat je het gevoel hebt dat je niet genoeg lucht krijgt, je benauwd voelt en niet goed kan doorademen. Waardoor ontstaat dit en wat kan je eraan doen?

Onze hersenen herkennen het verschil tussen teveel en tekort zuurstof niet. Dit komt nog uit de oertijd, toen kon je doodgaan door tekort zuurstof bij bijvoorbeeld verdrinken of verstikking. Teveel stress en hyperventilatie was er toen niet dus onze hersenen hebben zich nog niet verder ontwikkeld. Die registeren dus alleen dat er iets mis is en de oplossing is extra willen ademen, lucht happen en luchthonger.

Luchthonger bij chronische hyperventilatie | Vicieuze cirkel

Terwijl je dus eigenlijk al teveel lucht heb ingeademd wil je lichaam alleen maar meer en meer! Als jij dan reageert met extra zuchten en luchthappen dan adem je dus nog meer in en zal dat gevoel dus alleen maar versterken. Je komt dus in een vicieuze cirkel. Die onbalans die hierdoor ontstaat geeft je nog meer klachten dan alleen de luchthonger. Het maakt je gevoeliger voor stress en bij stress is ook weer de reactie van je lichaam om sneller te gaan ademen. En die onbalans geeft je weer al die klachten zoals spierpijn, maagklachten, duizeligheid.

Luchthonger | Gespannen middenrif

Door het steeds naar lucht happen raken je ademhalingsspieren overbelast. Dit kan pijn geven op je borstkas, een stijve nek veroorzaken maar vaak ook een gespannen gevoel bij je middenrif. Doordat het daar ter hoogte van je maag zo gespannen voelt en is krijg je vooral het gevoel dat je niet goed kan doorademen of dat je ademhaling stopt. Dit geeft weer dat gevoel alsof je extra lucht moet happen omdat op te lossen. Lees hier meer over dat gespannen middenrif.

Luchthonger bij chronische hyperventilatie | Tips

  • Het belangrijkste is natuurlijk het aanpakken van de stress en je ademhaling. De hoge stress level veroorzaakt dit gevoel en de onbalans waardoor je meer last krijgt van luchthonger. Start bijvoorbeeld eens met een dagboek voor belangrijke inzichten wanneer je hier meer last van hebt. Klik hier voor uitleg over het dagboek
  • Ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je ademhaling zicht gaat herstellen. Daarnaast zijn er ook oefeningen die je heel snel het gevoel van meer ruimte geven waardoor je beter kan doorademen. Omdat dit gevoel van luchthonger vaak komt door spanning rondom je middenrif is het belangrijk dat je hieraan gaat werken. Ik heb hier een online cursus over. Kijk hier voor meer informatie over de cursus middenrif spanning door de hyperventilatie
  • Afleiding Hoe lastig het vaak ook is probeer niet aan het gevoel toe te geven. Hoe meer jij gaat lucht happen hoe erger het wordt. Zoek bijvoorbeeld afleiding door te gaan knutselen of ga zingen wat heel goed is voor je ademhaling en dit gevoel.
  • Tijdelijk kan het helpen om iets te kauwen zoals kauwgom. Maar dit is een tijdelijke oplossing, het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat je ademhaling rustiger wordt en je middenrif meer ontspannen.
  • Probeer de neiging tot lucht happen te beperken en zoveel mogelijk door je neus te ademen. Het kan dan helpen om een pleister of een stukje tape op je mond te plakken. Lees hier meer over de neusademhaling

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hyperventilatiecoach
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen