Hyperventilatie en zwangerschap

Kan het dat je tijdens de zwangerschap meer last hebt van hyperventilatie of dat je hyperventilatie krijgt? Ja dat kan en waarom dat is leg ik je hier uit.

En de oorzaak is eigenlijk heel logisch als je er over nadenkt.

Omdat er een baby groeit in je buik neemt de ruimte in je buik af hierdoor kan je dus minder goed naar je buik ademen. Hierdoor zal je ademhaling dus vanzelf hoger gaan zitten. Daarnaast is het normaal dat je ademhaling wat sneller is en hoger zit. Je lichaam heeft veel energie nodig voor de groei van je baby en daarom heb je dus ook een snellere ademhaling. Dit is dus normaal. Krijg je hier echter klachten van omdat je ademhaling en balans verstoort is dan is het aan te raden om hier wat aan te gaan doen. Lees hier wat ik bedoel met deze onbalans en waardoor je klachten krijgt

Naast dat er minder ruimte is voor een buikademhaling kost het je ademhalingsspieren ook heel veel meer kracht om te ademen naar je buik. Er zit nou eenmaal flink wat extra gewicht waardoor je spieren harder moeten werken om naar je buik te ademen.

Daarnaast gebeurt er ook nog van alles hormonaal en als jij daar gevoelig voor bent kan het zo zijn dat je wat angstiger en nerveuser wordt. Dit hoeft alleen zeker niet het geval te zijn.

Lees ook hier over hyperventilatie en na de zwangerschap en bevalling

Tips

  • Neem meer rust, je lichaam moet hard werken om je baby te volgroeien. Als je hierdoor ook teveel ademt kost dat nog meer energie.
  • Zorg heel goed voor jezelf. Naast veel rust is het ook belangrijk om gezond te eten en voldoende water te drinken.
  • Probeer zo snel mogelijk in je zwangerschap een goede ademhaling aan te leren. Hoe langer je wacht hoe zwaarder je buik wordt en hoe lastiger een lagere ademhaling aanleren is.
  • Accepteer dat je ademhaling versneld is en probeer je hier niet te veel op te focussen
  • Geef het aan bij je verloskundige zodat die je tijdens de bevalling hierin goed kan begeleiden
  • Zoek hulp bij een ervaren therapeut die je kan begeleiden met de juiste ademhaling. Tel oefeningen zijn hierin echt niet voldoende het is tijdens de zwangerschap nog belangrijker dan bij een “normale” verstoorde ademhaling dat je gaat werken aan goed gebruik van de ademhalingsspieren.
  • Vermijd stress, dit klinkt als een logisch advies maar het kan natuurlijk niet vaak genoeg herhaald worden
  • En vooral maak je geen zorgen en geniet van je zwangerschap!
  • Heb je nu vooral last van gespannen nek en schouderspieren waardoor je verkeerd blijft ademen? Kijk dan hier voor de online cursus
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen