fbpx
benauwd gevoel door hyperventilatie

Benauwd gevoel

Een benauwd gevoel door de hyperventilatie, hoe komt dit en wat kan je eraan doen?

Een benauwd gevoel herkent eigenlijk iedereen met hyperventilatie wel. Het gevoel dat je niet kan doorademen of voldoende lucht krijgt. Een benauwd gevoel in je ribben en een strak gevoel. Heel vervelend is dat want het maakt je angstig. En die angst zorgt natuurlijk weer voor meer klachten.

Een benauwd gevoel waardoor ontstaat dit?

Onze hersenen herkennen het verschil tussen teveel en te weinig zuurstof niet. Dit komt nog uit de oertijd, toen kon je alleen doodgaan aan tekort zuurstof zoals bij verstikking of verdrinking. Toen was er wel stress maar alleen acute stress zoals bij het jagen. Tegenwoordig ervaren wij de hele dag door stress. De drukke winkels, een slechte relatie, vervelende collega’s, file en drukte op de weg etc.

Dit zorgt ervoor dat we steeds in een stress toestand komen en dat je ademhaling hierdoor verstoort raakt. Als jij hyperventileert adem je steeds iets teveel en krijg je dus een adem overschot. Meer hierover kan je hier lezen. Omdat ons lichaam en hersenen dit overschot niet herkennen denken we dus dat we een tekort hebben en dat geeft dit benauwde gevoel. Hierdoor gaan we juist nog hoger en meer ademen wat dit weer verergert en in stand houdt.

Benauwd gevoel en pijnlijke ademhalingsspieren in borstkas

Door deze benauwde en hoge ademhaling gaan vaak je borstkas spieren ook weer verkrampen waardoor je een benauwd strak gevoel krijgt. Wat je weer onzeker en angstig maakt en dus alles weer verergert. Zo kom je in een vicieuze cirkel. Je ademhalingsspieren in je borstkas raken overbelast en gaan pijn doen. Dit kan een drukkend maar ook stekende pijn bij je ribben zijn.

Een benauwd gevoel kan ook komen door een inademingsallergie. Lees hier meer over hyperventilatie en een allergie. Tevens kan je je heel benauwd voelen als je verkouden bent.

Benauwd gevoel, wat kan je hieraan doen?

Realiseer je dat het benauwde gevoel komt door het hyperventileren en als jij nog meer naar lucht gaat happen of gaat zuchten het uiteindelijk nog erger gaat maken. Probeer dus rustig te blijven en te werken aan je ademhaling. Vraag jezelf ook af waardoor je dit gevoel hebt. Ben je over je grenzen gegaan? Heb je het te druk gehad? Of heb je te weinig rust genomen?

Zorg voor meer ruimte in je borstkas en middenrif. Hier zijn veel goede oefeningen voor die je kan doen. Een ingezakte houding zorgt voor minder ruimte in je borstkas waardoor je ook niet goed kan ademen en je het nog benauwder krijgt voor je gevoel. Probeer dus een rechte houding en rug aan te nemen als je het benauwd hebt.

Heb je ook veel last van een gespannen middenrif wat ervoor zorgt dat je niet goed kan ademen en een benauwd gevoel hebt? En wil je hiervan af? In deze online cursus vertel ik je wat je hieraan kan doen en krijg je veel verschillende oefeningen. Kijk hier voor meer informatie

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn
Share
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen