Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen-  wat is nou goed om te doen?

Regelmatig krijg ik de vraag wat is nou een goede ademhalingsoefening. Samen met de vraag hoeveel tellen moet ik nou in en uit ademen? En daar geef ik altijd heel graag antwoord op want ik vind dit heel erg belangrijk.

Ik heb hier een duidelijke mening over, ik kies voor oefeningen die je leren om je ademhaling te herstellen want door de langere tijd verkeerd ademen zijn je ademhalingspieren overbelast geraakt en is er onnodige spanning in je lichaam opgebouwd. Die voel je waarschijnlijk in je middenrif, borstkas en nek/schouder spieren.

Ademhalingsoefening- buikademhaling

Door je lichaam weer te laten weten hoe je naar je buik kan ademen, de weg als het ware vrij te maken, de juiste spieren aan en te ontspannen leer je weer naar je buik te ademen.
Daarnaast leer je weer de juiste spieren te gebruiken die je helpen met de goede ademhaling waardoor de overbelaste spieren in onder andere je borstkas eindelijk tot rust kunnen komen.
Daarvoor combineer ik makkelijke beweegoefeningen met je ademhaling, zo ligt de focus voor de helft op de beweging en ook dat helpt mee om je te ontspannen.

Ademhalingsoefening- ook in lastige situaties toe te passen

Heel vaak hoor ik vol verbazing:

  • Dat zulke simpele makkelijke oefeningen zo veel resultaat hebben
  • Eindelijk weet ik hoe ik naar mijn buik kan ademen
  • Nu snap ik waarom ik zo veel spanning opbouwde
  • Eindelijk snap ik waarom ik niet naar mijn buik kon ademen, ik deed het helemaal verkeerd.
  • En dit kan ik tenminste in elke situatie doen zoals als ik ergens sta te wachten, in een restaurant, in de auto, overal!

Dus ik kies heel bewust NIET voor teloefeningen zoals 4 tellen in, even vast houden en 5 tellen uitademen, en de varianten hierop.
Ik weet dat het tellen namelijk heel erg de focus op je ademhaling legt. En dat je hierdoor meer stress en druk ervaart en vooral hiermee dat benauwde gevoel (eerst) versterkt.

 

En ander nadeel vind ik dat je voor deze oefeningen vaak echt rust moet nemen, op bed moet gaan liggen, youtube kijken of een app gebruiken. Mijn doel is je oefeningen te geven die je overal kan doen uiteindelijk. Op een verjaardag als je merkt dat je spanning opbouwt, in de wachtkamer bij de dokter, in het openbaarvervoer, op het toilet als je uit eten bent of op je werk etc etc

Maar oefeningen doen is maar een onderdeel om van je hyperventilatie af te komen, inzicht en patronen doorbreken is ook heel belangrijk.

Wil je meer weten hoe ik je hierbij kan helpen of starten met de coaching neem dan contact op

ademhalingsoefening
ademhalingsoefening
error: Oeps, kopiëren heb ik liever niet. Wil je de tekst ontvangen kan je me mailen